De klemtoon of accent is in de taalkunde een bijzondere eigenschap van bepaalde lettergreep in een woord.
In sommige talen, waaronder voor zover bekend alle Europese talen, krijgt een bepaalde lettergreep binnen een meerlettergrepig woord een klemtoon. De manier waarop die klemtoon fonetisch wordt verwerkelijkt verschilt van taal tot taal: in sommige talen is de beklemtoonde lettergreep wat luider, in andere vooral wat hoger, en in weer andere vooral wat langer dan de onbeklemtoonde lettergrepen. Het is ook mogelijk dat klinkers in onbeklemtoonde lettergrepen meer gereduceerd worden (zwakker worden uitgesproken) dan klinkers in vergelijkbare beklemtoonde lettergrepen. De meeste talen lijken deze vier dimensies van nadruk met elkaar te verstrengelen.
Over sommige toontalen wordt wel beweerd dat ze helemaal geen klemtoon kennen, of in ieder geval dat het moeilijk is fonetische sporen van klemtoon te vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoort de klemtoon als je hem expres fout zegt.
Bijvoorbeeld het woord 'achtbaan' :
ACHT baan (goed)
acht BÁÁN (fout)

Bij achtbaan ligt de klemtoon dus vooraan het woord. Als je hem expres fout uitspreek klinkt het ook voor je gevoel heel raar.

KLEMtoon (goed)
klemTOON (fout)