wat betekend veralgemeende? iemand zei in een email tegen me ik bedoel dan niet het veralgemeende?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat is niet te zeggen zonder het onderwerp te weten waarover het gaat danwel de tekst eromheen.

Het werkwoord 'veralgemenen' bestaat, je kunt er ook een bijvoeglijk naamwoord van maken maar 'het veralgemeende' als zelfstandig naamwoord heb ik nog nooit gelezen.
"Het veralgemeende" zou dan betekenen: "datgene wat veralgemeend is". En wat datgene is, zou je moeten kunnen afleiden uit de contekst.

'Veralgemenen' heeft twee betekenissen. De eerste betekenis is generalliseren (daarvan is het een synoniem.) De tweede betekenis is 'ontdoen van het alsl bijkomstig beschouwde, tot de hoofdkenmerken terugbrengen.'

Kortom, in het algemeen gesproken, kunnen we met zo'n definitie alle kanten uit.

Toegevoegd na 50 seconden:
generalliseren = generaliseren
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het was ong: je bent slecht behandeld en dan bedoel ik niet het veralgemeende???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik gaf je een min omdat ik denk dat de vragensteler (m/v) niet met je theoretische overcorrecte antwoord niet uit de voeten kan. Als hij/zij het begrip veralgemenen al niet begrijpt dan is voor hem/haar jouw uitleg al helemaal abracadabra. Zie verder mijn meer eenvoudige antwoord.
Degene die dat tegen je zei wilde waarschijnlijk zeggen dat ze (of hij) het niet in het algemeen bedoelde maar wel in dit bijzondere geval.