Wat zijn de verschillen tussen Noord-Korea en de dystopie van het boek '1984'?

Ik vroeg me af of er verschillen zijn tussen Noord-Korea en de dystopie van het boek '1984', zoja welke?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De verschillen zijn akelig klein. Een totalitaire staat die een volledige greep heeft op zijn bevolking, mede dankzij een zeer uitgebreid spionagesysteem, waardoor het bijna onmogelijk is om te zeggen wat je denkt; een bevolking die er onnodig slecht aan toe is, met allerlei tekorten; perfect uitgevoerde, zielloze marsen en parades...
De verschillen zijn vooral extern. Oceanië was een supermacht die een groot deel van de wereld omvatte, Noord-Korea is heel klein en wankel. Het moet het hebben van chantage (dreigen met de ontwikkeling en het gebruikt van kernbommen en lange-afstandraketten) om niet compleet ten onder te gaan.
Oceanië had een fictieve leider, Big Brother. De leider van Noord-Korea is echt (Kim Jong-un), al heeft de eerste, overleden, leider, Kim il-Sung, wel een status alsof hij bijna nog in leven is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

1984 is fictie, die in Noord Korea werkelijk is geworden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zal geen land ter wereld zijn, dat zoveel overeenkomsten heeft met "1984". Niet voor niets was het boek o.a. een waarschuwing aan de totalitaire regimes, zoals de Sovjet-Unie van Stalin. Het komt allemaal aan bod; de gedachtenpolitie, big brother is watching you, de bevolking arm houden (of tenminste ieder ander systeem af te wijzen, dat er verandering in kan brengen). Ook kreten als "vrijheid is slavernij" en "oorlog is vrede" passen aardig in het Noord-Korea-plaatje, want westerse ideologieen deugen niet volgens de machthebbers daar.

Een verschil zou kunnen zijn, dat "1984" een verhaal is, en er dus ook veel fantasie inzit. Hoewel Noord-Korea totaal is afgesloten van de buitenwereld, en we nauwelijks weten wat daar gaande is, lijkt het mij sterk dat er ook sprake is van de zgn Newspeak. Je kunt veel met zo'n totalitair regime, maar of je ook werkelijk de taal kunt gaan veranderen, zodat alle woorden met een negatieve betekenis vanzelf verdwijnen, dat lijkt me sterk.

Het verschil zou 'm ook kunnen zitten in de werkelijkheid van Noord-Korea en het verhaal van Orwell, dat eigenlijk een soort droom is. In het boek weet je niet meer wat waar is of niet waar, en de gebeurtenissen roepen ook allerlei vragen op, over hoe het nou precies zit. Maar dat kan ook weer een overeenkomst zijn, want hoe het precies allemaal gaat in N-Korea weten we ook niet goed. Vooral nu die jonge Kim aan het roer staat, en allerlei hoge generaals om zich heen verzamelt. Het rommelt dus wel een beetje in N-Korea, maar ook de deskundigen weten niet precies wat er aan de hand is. Ik las in een artikel dat je bij gelegenheden waarbij Kim Jong-Un te zien is, je precies kunt bijhouden welke generaals het gaan maken en welke niet. Hoe dichter ze bij hem in de buurt mogen komen, hoe hoger het baantje wordt, dat ze te wachten staat ;-)