Waarom weegt traditie zo zwaar?

lees net dat een zuidafrikaanse rechter toestemming heeft gegeven aan een zulustam om tijdens het traditionele oogstfeest een stier met blote handen te doden.
jongemannen draaien aan de staart en geslachtsdelen van een stier en slaan hem dood.

ander voorbeeld is het stierenvechten.
gaat mededogen en beschaving niet boven traditie?

Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag Rieneke!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gatver, me maag draait me om :(

Het beste antwoord

Ik wist niet eens dat zoiets nog gebeurde. belachelijk gewoon om aan die dingen vast te houden en het toe te staan. Dat geeft ook wel weer goed aan wat dat soort mensen voor respect voor hun omgeving hebben ....
Maar concreet gezien denk ik dat traditie voor die mensen heel belangrijk is omdat zo'n stam verder weinig prikkels van buiten krijgt en in hun hele dagelijkse leven veel meer met tradities bezig zijn. Dit is er één die wat ver gaat maar zo hebben ze nog veel meer tradities die voor hun niet meer dan normaal zijn. Wat betreft de Spaanse traditeis denk ik ja, zijn we nu zo sterk als gezamelijk Europa dat we zo iets niet een halt kunnen toeroepen ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Waaom dat zo is dat weet ik niet. Blijkbaar vinden nog steeds veel mensen dat dit niet zomaar stoppen mag na het al eeuwen zo gedaan te hebben. Ik een groot tegenstander tegen de stierenvechten, zo vreselijk wreed en oneerlijk!
Er zouden meer mensen het CAS moeten steuen om deze idiote traditie te stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben niet haatdragend, maar in dit geval mag ie er van mij een tweede gaatje bij prikken :) +
Traditie kan zwaar wegen in situaties waaron mensen afhankelijk zijn van hun eigen familie en sociale kring. Als iets 'altijd al zo is gedaan', dan moet je van goede huizen komen om hier in je eentje iets tegen te willen ondernemen. Je loopt dan de kans op sociale uitsluiting, en dat is een heel hoge prijs die niet iedereen bereid is te betalen.

Bovendien heeft iedere sociale groep zijn eigen normen en waarden. Bij de ene groep weegt mededogen zwaarder dan bij de ander en bovendien is de invulling hiervan niet overal hetzelfde. Bij dieren is er nog altijd onenigheid over welke handelingen al dan niet diervriendelijk zouden zijn of of ze dit uberhaupt al dan niet zullen voelen. Mensenrechten zijn op dit moment vrij universeel geaccepteerd (althans op papier), maar voor dierenrechten zijn we daar nog lang niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen kunnen en willen niet veranderen... Veranderen is oude gewoontes inleveren en nieuwe gewoontes maken... Dat is te complex voor velen en eist te veel moed...

Daarom leven tradities door... alsmaar door...

Toegevoegd na 6 minuten:
.

En als die traditie al honderden jaren door de beugel kon, waarom kan dat dan dit jaar niet meer door de beugel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
honderden jaren terug waren de mensen van mening dat een dier geen pijn kan voelen.
inmiddels weten we beter. heb je per ongeluk gemind, compenseer het elders.
Ik denk dat traditie in veel hedendaagse oren een nogal zware bijklank heeft. Het wordt gezien als iets statisch, als een in marmer gehouwen pakket van eisen en bindende voorschriften van je voorouders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk denk *jij* dat niet, maar denkt ene Anton de Wit dat: http://antondewit.wordpress.com/2009/06/20/de-toekomst-van-de-traditie/