Waarom wordt de postcode altijd met hoofdletters geschreven?

Zijn daar regels voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Het is geen regel, maar het is duidelijker om het met hoofdletters te schrijven. De postcode en plaats wordt voor de sortering gescand en uitgelezen. Brieven waarvan de postcode slecht leesbaar zijn moeten handmatig worden gesorteerd. De software herkend ook wel kleine letters, bijvoorbeeld in de plaats, maar die moet wel kloppen met de postcode.

Toen de postcode destijds werd ingevoerd (ik was toen iets van 9 of 10 jaar en herinner me het nog goed) werd het schrijven van hoofdletters en het voorafgaan van de spatie achter de viercijferige postcode uitgebreid gecommuniceerd. Dit is denk ik ook een gewoonte geworden.

Toegevoegd na 3 minuten:
Hierbij ook meer informatie. Destijds was de OCR (handschriftherkenning) niet zo optimaal als nu. Ik denk dat het nu voor de herkenning niet eens zo veel uitmaakt hoe de postcode is geschreven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je duidelijke uitleg, +10

Andere antwoorden (5)

Om te voorkomen dat bijvoorbeeld een g op een 9, of een s op een 5 etc. gaat lijken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Danielle;

Er zijn bij mijn weten bij het schrijven postcodes geen regels voor vastgelegd, maar het is vrij gebruikelijk wanneer in spreektaal een letter als zodanig wordt uitgesproken (je zegt immers '1234 áá iks' en niet '1234 aks' bij postcde 1234 AX) deze letter in een tekst als hoofdletter wordt geschreven. Zo is het ook duidelijk dat het om afkortingen gaat, wegnummering, perrons, gates op het vliegveld en dus ook postcodes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, daar zijn geen regels voor. Als je de letters ban de postcode met "kleine" letters schrijft komt de brief gewoon aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat Nederlandse telefoon alfabet op namen zijn gericht de letter zoals A van Anton B van Bernard
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De toenmalige PTT-post heeft allerlei regels opgesteld, om de postcode automatisch te kunnen lezen. Zo dient er na de postcode een dubbele spatie te staan, net als de indeling waar het adres op een brief hoort te staan.

Toegevoegd na 4 minuten:
Hier meer:
http://www.tntpost.nl/zakelijk/diensten-aanvragen/brochures-aanvragen/pdf/Brochure%20Vormgeving%20van%20postzendingen_tcm146-194059.pdf

Nederlandse norm voor adressen:
NEN582

Toegevoegd na 6 minuten:
Geheel genormd dus volgens de NEN5825:
http://www2.nen.nl/nen/servlet/dispatcher.Dispatcher?id=BIBLIOGRAFISCHEGEGEVENS&contentID=157567
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1