wat is de wetgeving rond het in bloot bovenlichaam rondlopen in openbare ruimten ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
17.2K

Antwoorden (2)

Hangt er vanaf of je een man of een vrouw bent.
Maar zonder gekheid: het in strijd met de de goede zeden, schennis van de eerbaarheid.
Dit noemen we ook wel aanstootgevend gedrag, dat tegelijkertijd verstoring van de openbare orde op kan leveren.

Wetboek van Strafrecht
Titel XIV. Misdrijven tegen de zeden, artikel 239:
Met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid: etc.

Ze zullen je niet gauw voor de rechter slepen, maar verboden is het wel.
11 jaar geleden
Het ligt ook erg aan de plaats - in een zwembad mogen mannen doorgaans met ontbloot bovenlichaam rondlopen.
Op het strand of een recreatiegebied ook.
Voor vrouwen zijn de regels scherper, niet op alle stranden etc. wordt topless zijn geaccepteerd.
In winkels wordt het vaak niet gewaardeerd als mannen halfbloot rondlopen, maar tijdens feestelijkheden in een stadscentrum is het wel geaccepteerd en zullen winkels daar waarschijnlijk ook niet erg moeilijk over doen.