Het aannemen van een pakketje die niet voor jou is, en het pakketje niet afgeven aan de gene waar van he is, is dat diefstal?

Mijn buren in het complex hebben een betaald pakketje aangenomen die voor mij bestemd is.. ze doen al dagen niet open en reageren niet, op een briefje wat ik opgehangen heb bij hun deur, wat kan ik doen?!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Misschien zijn ze niet thuis, als dat wel het geval is en je weet zeker dat zij het pakketje hebben, kun je telefonisch contact met ze op nemen en vragen of je het pakketje kunt komen halen, zijn ze niet thuis, dan nog even afwachten, op het moment dat je weet dat ze thuis zijn, bel je aan en vraagt om het pakketje, geven ze dat niet af, dan is het diefstal en kun je aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk aangiften doen het is diefstal
Als U bewijs heb dat het daar is afgegeven
Ook van het postorde bedrijf zak ik zeker aangiften doen ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom aangifte doen bij het postbedrijf? Postnl MAG pakketjes afleveren bij buren hoor. Als je dat niet wil zul je een briefje moeten ophangen (maar het liefst een briefje waar op staat bij wie ze wel mogen aanbellen) of je moet het de leverancier vragen om het op het pakket te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om te vragen of het daar is afgeleverd als de buren zegen dat het niet zo is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmm misschien moet je voortaan je antwoorden eerst nog eens doorlezen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is heeft de vraagsteller een briefje in zijn bus dat het daar is afgeleverd anders wist hij niet dat het daar lag. Lijkt me bewijs genoeg.
Je kunt er echter op 2 manieren tegenaan kijken:
1. Je buren nemen een pakketje aan van de bezorger, en zeggen daarbij impliciet of expliciet dat ze het aan je zullen doorgeven. Doen ze dat niet, dan is dat verduistering. Geen diefstal! De vraag is echter van wie ze het verduisterd hebben, zie onder 2.
2. Je bestelde wat bij een postorderbedrijf of zo, en hebt dat nog steeds niet ontvangen. Stel je met de afzender in verbinding, en zeg dat hij zijn plichten niet is nagekomen. Dat het pakketje is afgegeven aan iemand waar jij geen enkele relatie mee hebt is hun fout (risico), en ze lossen het maar op.
Dan kunnen zij de bezorgdienst aansprakelijk stellen, die heeft immers het pakketje achtergelaten bij iemand anders dan de geadresseerde.
Aangifte doen bij de politie van verduistering? Dat komt heel laag op hun prioriteitenlijstje te staan. Misschien dat de wijkagent er langs wil gaan, en het weet op te lossen. Ik zou dus zeker contact met hem opnemen.
Als dat niet snel tot resultaat leidt (binnen een paar dagen max) neem dan contact op met de afzender. Zij kunnen de bezorgdienst vragen het terug te halen. En anders verzenden ze het maar nog een keer.
Als je iets hebt gekocht van een particulier (via Marktplaats of zo) is dat niet anders. Shit happens, maar het kan niet zo zijn dat jij met de schade blijft zitten. Het lag volledig buiten je macht om deze problemen te voorkomen, dus kan het ook niet zo zijn dat je met de brokken zit.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Dan kunnen zij de bezorgdienst aansprakelijk stellen, die heeft immers het pakketje achtergelaten bij iemand anders dan de geadresseerde.' Daar klopt niets van. De leverancier gaat akkoord met de voorwaarden van postnl en daar staat in dat er afgegeven kan worden bij buren. Als je dat als leverancier niet wilt dan moet je dat op het pakketje zetten (alleen te bezorgen bij geadresseerde).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is in principe nu nog het probleem van het postorderbedrijf. Het pakketje was nog niet bij de vragensteller aangekomen. Dus dat klopt.
teusvh
11 jaar geleden
Best raar dat dat in hun algemene voorwaarden staat.
http://www.postnl.nl/zakelijk/Images/AVG_tcm210-514605.pdf
Artikel 13. Maar ook dan: het is de afzender die een deal heeft met Postnl, niet de ontvanger. Dit wijzigt dus niets aan de strekking van mijn eerdere reactie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind het serieus echt ongehoord, ook al zou ze op vakantie zijn of een paar dagen weg, dan neem je geen pakket aan van iemand met die wetenschap!! ik ken die hele mensen niet... ben echt zo pissig!!! overigens is het van H&M dus niet particulier ik zal morgen met H&M bellen, en heb de postNL an geïnformeerd.. vind het overigens hun fout aangezien het pakket ook niet twee keer is aangeboden, bij de eerste keer huppa meteen aan de 'buren' gegeven, lekker gemakzuchtig van de betreffende posbode...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ging mij er maar om dat je het postbedrijf NOOIT aansprakelijk kan stellen voor bezorgen bij de buren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Erika: postnl HOEFT helemaal niet twee keer aan te bieden. Echt, de eerste plek is de buren! Als jij dat niet wil zul je een briefje moeten ophangen of dat aan de afzender duidelijk moeten maken.
teusvh
11 jaar geleden
De (beoogd) ontvanger heeft geen juridische relatie met de bezorgdienst. Het is de afzender die hen vraagt iets te bezorgen, en daarbij hun (klantonvriendelijke) algemene voorwaarden accepteert. Gaat er iets mis, dan behoort dat tot zijn risicosfeer.
Je hebt dus betaald voor iets wat je niet hebt ontvangen. De verkoper kan niet wegduiken door te zeggen dat een door hem ingeschakelde derde het heeft zoekgemaakt.
Of de afzender postnl niet aansprakelijk kan stellen, omdat het nu eenmaal zo in de algemene voorwaarden staat, is nog maar de vraag. En zelfs dan: het minste wat ze kunnen doen is proberen het pakketje terug te halen.
Maar nogmaals: het is de verkoper die hen heeft ingeschakeld, niet de koper. Die heeft gewoon recht op z'n spullen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De afzender kan er voor KIEZEN om niet te laten bezorgen bij de buren!!! Ze hoeven ook helemaal geen pakketje terug te halen ofzo.
teusvh
11 jaar geleden
Klopt allemaal. Maar de vraag is: voor wiens risico komt het als het pakje is zoekgeraakt, in de relatie koper-verkoper?
Dat de afzender kan KIEZEN is een extra indicatie dat het binnen zijn risicosfeer ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar zeg ik toch ook niets over, ik heb het er alleen maar over dat je dus niet bij de post moet zijn. Verder denk ik dat die mensen gewoon een paar dagen weg zijn...
Hou het simpel. Jij bent in zee gegaan met een leverancier en die moet je erop aanspreken dat je de bestelde goederen niet ontvangen hebt.

Dat het in de praktijk handig is om een pakje bij de buren af te geven en dat in verreweg de meeste gevallen goed gaat, doet daar niets aan af. De leverancier is in gebreke gebleven en zal actie moeten ondernemen, bijvoorbeeld naar de pakketbezorger.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogmaals: NIET naar de bezorger. Het staat in de voorwaarden dat je het bij de buren mag afgeven. Als je ruzie hebt met de buren moet je dmv een briefje aangeven dat het alleen bezorgd mag worden bij nr x en y bijv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom is het verstandig om altijd die voorwaarden goed te lezen en ernaar te handelen.