Welke belangrijke verschillen zijn er tussen werkoverleg en de ondernemingsraad als je invloed op de gang van zaken in het bedrijf wilt uitoefenen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De OR heeft veel bevoegdheden en rechten, die liggen allemaal vast in de WOR (zie http://www.or.nl/entree/wenrteksten/wor.html)
Daar staat onder andere in dat er geen belangrijke beslissingen genomen mogen worden zonder dat de OR om advies wordt gevraagd (adviesrecht, art. 25 van de WOR) en soms is er zelfs instemming van de OR nodig (instemmingsrecht, art. 27).
De OR leden hebben allemaal een beschermde status, die kunnen vanwege hun OR activiteiten niet ontslagen worden.

Bij een werkoverleg is het heel anders, daar kan je weliswaar je mening kwijt maar daar is geen wettelijk kader voor om dat te moeten gebruiken voor het nemen van beslissingen.

Het is dus allebei inspraak, maar via de OR gaat het direct naar de directie en de directie is verplicht om daarnaar te luisteren, en via het afdelingsoverleg gaat het naar de afdelingschef die ermee doet wat hij wil.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

werkoverleg beperkt zich meestal tot de afdeling en gaat over het werk op zich. Ook geschikt om mededelingen vanuit de bestuurder te doen. Normaal neemt iedereen van de afdeling daar deel. geen contact met bestuurder
De ondernemingsraad wordt gekozen en wordt betrokken bij bv beleidszaken van de bestuurder.
Werkoverleg: werknemers en leidinggevenden onderling, OR: gekozen afvaardiging, overleg met de bestuurder van de onderneming