Schadevergoeding na tweede operatie....?

Mijn schoonmoeder heeft een nieuw heupgewricht gekregen. Nu moet dat gewricht binnenkort vervangen worden, omdat ze zo een schadelijke prothese hebben gebruikt. Dus weer maanden revalideren ed. Heeft zij recht op een schadevergoeding?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wees blij dat je in een land leeft waar je aan je heup geopereerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Belachelijk antwoord Monaliza, je mag ook verwachten dat mensen die vakkundig zijn je ook daadwerkelijk helpen!!!
Je geeft jezelf wel in goed vertrouwen over aan onbekende personen waarvan je verwacht dat ze kundig zijn!
En we betalen genoeg met zijn allen aan de zorg!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben blij met deze vraag want voor mij ligt deze operatie ook in het verschiet. Dank je wel AMW
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Jodel, hebben ze jou ook zo'n staal op staal prothese gegeven? Ik krijg de indruk dat ze gewoon heel veel mensen als proefkonijn hebben gebruikt. Bij de Ikea zie je een machine die een stoel de hele tijd op en neer staat te duwen. Zo iets hadden ze met een nieuw type gewricht toch ook kunnen testen? Dan hadden ze kunnen constateren dat staal op staal, zonder een permanent smeermiddel er tussen, ernstige slijtage gaat vertonen.
Nou ja, ook sterkte voor jou! Hiermee ben je zo maar weer een paar maanden onder de pannen....
Brrrrrrr......

Het beste antwoord

Ik vrees dat je schoonmoeder weinig kans maakt op een schadevergoeding, althans niet van het ziekenhuis of de specialist die de operatie indertijd heeft uitgevoerd.
Net als bij de (PIP)implantaten die nu zo in opspraak zijn, was destijds niet bekend dat de kwaliteit te wensen overliet. Men kon dus niet vermoeden dat er na verloop van tijd problemen zouden ontstaan.

Als je het ziekenhuis toch aansprakelijk stelt, zullen ze ongetwijfeld met het verweer komen dat ze, "met de medische kennis van dat moment, zorgvuldig en te goeder trouw" hebben gehandeld. De producent aansprakelijk stellen biedt wellicht meer mogelijkheden voor een schadevergoeding.

Verschillende advocatenkantoren die gespecialiseerd zijn in letselschade zijn met claims bezig tegen zowel de ziekenhuizen als de fabrikanten (zie bron). Je kunt je daar aanmelden voor informatie, maar kijk goed uit met welk kantoor je in zee gaat! De kosten die je daarvoor moet betalen kunnen weleens flink oplopen, terwijl je geen garantie hebt dat er een vergoeding wordt uitgekeerd.

Toegevoegd na 7 minuten:
Het beste wat je schoonmoeder kan doen is zich aansluiten bij één van de collectieve claims die nu door letselschadeadvocaten worden ingediend bij ziekenhuizen en producenten. Maar nogmaals: het wordt een langdurig traject, waarbij succes niet is gegarandeerd en de kosten flink kunnen oplopen. Laat je dus goed voorlichten!
Pieter2011
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo Pieter, ik zal me eens in de materie gaan verdiepen. Veel geld is er niet voor handen in deze familie, dus vrees ik nu al dat het niets gaat worden. Maar goed, ik ga me inlezen. Bedankt voor je antwoord!
Pieter2011
11 jaar geleden
Misschien heeft de Consumentenbond een goed advies op haar site? Of kun je op 'no cure no pay'-basis deelnemen aan zo'n collectieve actie? Het zal meestal wel om oudere mensen gaan en een hele lange strijd worden, vrees ik...
Succes!

Andere antwoorden (1)

Nou ja zeg! Dit is gewoon te zot voor woorden en dat zulke fouten nog in Nederland gemaakt worden belachelijk!!
En ja je kan een schadevergoeding eisen vanwege de verkeerde prothese en het revalideren betaald het ziekehuis als je schoonmoeder dat moest betalen.
Veel sterkte ermee!
Mvg SYDK