Mijn ID-kaart is gestolen en ik weet wie hem heeft gestolen, wat nu?

- Heb Whatsapp gesprek met diegene maar wil er geld voor hebben
- Met foto van hem met mijn ID

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (8)

heel snel aangifte doen bij de politie.......

Toegevoegd na 10 minuten:
als ik zeg heel snel, bedoel ik heeeeeel snel eigenlijk dus meteen nu.....

Toegevoegd na 12 minuten:
Hoe doe ik aangifte van vermissing Nederlands paspoort of identiteitskaart?
Bij vermissing van uw paspoort of identiteitskaart moet u altijd aangifte doen bij de politie.

NB. In sommige gemeenten draait een proef, en is een proces-verbaal van de politie niet meer nodig. Informeer bij uw gemeente welke procedure daar geldt. Of bel met het Landelijk Telefoonnummer Politie 0900 - 8844.

Nederland
Dit kan in principe bij elk politiebureau (afdeling Publiekopvang). Hiervoor heeft u wel de gegevens van uw paspoort nodig, zoals het nummer. Dat nummer kunt u eventueel navragen bij de gemeente. Het kan zijn dat u in uw gemeente eerst een bewijs van vermissing moet halen voordat u aangifte kunt doen bij de politie. Dit verschilt van gemeente tot gemeente. Informeer dit daarom bij uw gemeente. De politie maakt in ieder geval proces-verbaal op en dat heeft u weer nodig als u bij de gemeente een nieuw reisdocument opvraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
+
aangifte doen.
12 jaar geleden
Aangifte doen bij de politie, die weten er vast wel raad mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud ben je? Jonger dan 18? Tegen je ouders zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bewaar je whatsapp gesprek en ga er mee langs het politie bureau..
dan handelen hun het verder wel af...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tegen deze persoon zeggen dat als hij hem niet teruggeeft jij naar de politie gaat om aangifte tegen hem te doen. Als jij meteen aangifte doet heeft dat hele vervelende gevolgen voor de ander (strafblad) waarna hij wrok tegen jou kan koesteren. En dit is nadelig voor jullie beiden. Als hij hem dan nog niet teruggeeft naar de politie gaan, neem whatsapp gesprek en foto mee, heb je meteen bewijs dat hij het werkelijk is die je id heeft.

Toegevoegd na 25 minuten:
uit het verhaal kan ik namelijk niet opmaken of het kwade wil is of niet, en aangezien de vraagsteller deze persoon blijkbaar kent (whatsapp gesprek), kan het ook gaan om een uit de hand gelopen grap. als dit echt zo is? kan dat niet bepalen met deze info is het zeer kwalijk om meteen naar de politie te gaan om aangifte te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat degene die zijn id heeft en hem chanteert toch niet echt zijn vriendje gaat zijn, sowieso als hij aangifte doet en er gebeuren daarna ongewenste dingen, heeft de politie al een voorgeschiedenis..... dus ik vind je advies van dreigen eigenlijk slecht, de kans is groot dat degene dan ook het id vernietigd, met alle rondslomp die daar mee gepaart gaat.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat ligt eraan hoe de relatie is, hij blijkt hem redelijk goed te kennen aangezien hij whatsapp gesprek met hem heeft, en misschien weet diegene die zijn id heeft niet wat de gevolgen kunnen zijn. een uit de hand gelopen grap noemen ze dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zal hem dan leren om respect voor andermans dingen te hebben, geloof me de politie zal hem heus niet in de cel gooien maar eerst eens vaderlijk met hem babbelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee de cel niet, maar een strafblad misschien wel, en dat kan vervelende gevolgen hebben voor zijn toekomstperspectieven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk en dat is er nu mis met onze maatschappij, we moeten medelijden hebben met zo iemand, want hij kan mss wel een strafblad krijgen, Kom op zeg!!! Als hij nu al zo'n volwassen acties kan ontplooien zoals het verduisteren van staatseigendom en het chanteren van iemand daarmee, dan kan hij ook de volwassen consequenties daarvan nemen. is dat een strafblad dan zij het zo.... Dit soort slappe hap gedoe, heeft ons gebracht waar we nu zijn een compleet losgeslagen maatschappij waarbij we zacht moeten zijn voor criminelen. Het word tijd voor een harde aanpak, anders gaat het helemaal fout aflopen. Tegenwoordig moet je opletten dat je niet te veel zegt als je iets ziet wat niet kan, anders wordt je het ziekenhuis ingeslagen, of erger..... en dat zijn van die mensen die ook met de fluwelen handschoentjes aangepakt zijn...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daarover verschillen we dan van mening. Eerst andere manieren proberen, daarna pas naar de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen probleem, natuurlijk mogen we van mening verschillen..... als we allemaal dezelfde mening hadden dan zou het wel erg shiny happy people worden niet?
ik ben wat dat betreft gewoon een hardliner, zo ben ik ook opgevoed en ondanks het feit dat ik genoeg streken heb uitgehaald, wisten wij wel onze grens. Helaas zie ik steeds vaker dat dat tegenwoordig niet meer het geval is.
aangifte doen van afdreiging+diefstal, neem meteen het bewijs mee (dus een whatsapp logbestand ofzo, screenshots, die foto etc..)

afdreiging is afpersing, maar zonder dat er met geweld word gedreigd..

na je aangifte, word volgens mij je ID ongeldig verklaard, en zul je een nieuwe moeten kopen. dit zou je weer als "schade" kunnen verhalen op die persoon die hem heeft gestolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je MOET aangifte doen! wettelijk bepaald , zonder een papiertje van de politie kan je niet eens een nieuwe aanvragen , bovendien dient het papiertje ( ik weet het woord ervan niet meer) als bewijs als zijnde een id-kaart, we zijn immers verplicht dat op zak te hebben!
Als je een nieuwe id-kaart hebt en je krijgt alsnog de oude weer terug , denk dan niet van ;leuk! nou heb ik er 2! (kan er wel 1 verliezen) , neehee je MOET de oude inleveren bij de gemeente , daar waar je je nieuwe ook hebt aangevraagd (zitten ook weer kosten aan) maar
de boete die je krijgt als ze er achter komen dat jij er 2 hebt !, die liegt er niet om!
Nou je hebt er een karwei bij , erg vervelend!
Ik hoop voor je dat het anders afloopt , maar wat is een Whatsapp gesprek? en hij wil er geld voor ? maar dat is afpersing , kan je weer melden bij de politie!!
sucses!!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
IK heb dit zelf meegemaakt