Waarom is de benzineprijs zo duur in Nederland vergeleken met andere landen?

Hoezo is de benzine bij ons zo duur, terwijl het in andere landen veel goedkoper is? Kunnen wij het niet voor net zo goed koop inkopen als andere landen? Het viel mij namelijk op dat ik een paar jaar geleden ca. €1,50 betaalde per liter, en nu bijna €2,- !? Dat is een stijging van bijna 25%?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Het beste antwoord

Antwoord deel 1:
nou op benzine zitten belastingen, dit snapt iedereen, en toch leg ik even uit hoeveel!

30,4% is de aanschaf prijs van de benzine
6,8% is de gemiddelde "marge" (en deze marge is niet genoeg voor tankhouders, vandaar dat ze ook eten/drinken etc. verkopen, hier zit een grotere marge op)
dus: 39,2%, van hetgeen wat je betaalt na het tanken, gaat naar de shell(of esso, bp, whatever).. de rest gaat naar de overheid.
DAT IS 62,8%!!!!

dus als benzine 10 jaar terug op de markt 45 cent kostte (1.5x30.4%) en dan 1 cent (1.5x6,8%) "marge" en dan nog eens 94,2 cent belasting bij optelt (1.5x62.8%).. dan zit je aan die 1.50 die je vroeger betaalde

diezelfde benzine kost nu 61 cent(2x30,4%) 1,3 cent "marge"(6,8%), en 62,8% belasting (1.25 euro!!).. dan zit je aan de 2 euro

Omdat je bijna 3 kwart belasting betaalt over de benzine, tikt die 16 cent verschil, 3 keer zo hard aan, en is hij dus 48 cent duurder voor jouw portemonnee.

antwoord deel 2:
de grondstof voor benzine, olie, is inderdaad duurder geworden;
- Door oorlogen en onrust in olierijke gebieden. In bijvoorbeeld irak en iran zit heel veel olie in de grond. Kijk maar eens bij bron 2, waar het grootste gedeelte van de olie zich bevind. Bron 5 geeft mooi de invloed van onrust, op de olieprijzen weer, grafiekje, ca 1980, bijschrift: iran/iraq war.
-vraag en aanbod, 10 jaar terug waren er bijvoorbeeld amper auto's in China, en ook andere, voormalig arme landen, hebben steeds meer auto's, en dus benzine nodig, zie bron 4.
- Omdat dit een natuurlijke bron is en deze uiteindelijk uitgeput raakt. De 2e bron zegt letterlijk: "De totale bewezen hoeveelheid winbare aardolie, volgens BP anno 2006, bestaat uit circa 1200 miljard vaten. Dat komt overeen met 40 maal het huidige jaarlijkse verbruik."
In andere woorden, als er niks verandert zitten we in 2046 helemaal zonder olie, en alles wat zeldzaam is, is duurder, helemaal aangezien er steeds meer auto's komen (dus 2046 gaan we niet redden)!!
-milieu eisen.. we eisen dat het steeds meer milieu bewust word gedaan, dit kost nu eenmaal geld, dit word doorgerekend aan ons!

*bijsluiter:
-de prijzen: 1.50, en 2 euro, zijn voorbeeld prijzen, ik heb voor continuïteit dezelfde prijzen gebruikt, die jij in je vraag gebruikte.
-ik heb hier en daar wat afgerond, maar het gaat om het totaalplaatje, en dat klopt.

Toegevoegd na 2 minuten:
die 25% is nog niet zon ramp, 2004 betaalde men in Amerika 1.86 voor een "gallon", dat is nu 3,86.
http://gasbuddy.com/gb_retail_price_chart.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Aan de inkoop ligt het niet, dàt kunnen wij ook goed! Maar dàn komt onze minister van finacien om de hoek, accijns is het toverwoord hierin...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vergeet het kwartje van kok niet. Deze zou tijdelijk ingevoerd worden maar is nooit teruggegeven. Daarbij word auto rijden nog steeds als een luxe ervaren en ook zo belast. (overigens ben ik benieuwd of de extra inkomsten vanuit accijns ook echt merkbaar worden in wegenonderhoud maar dat terzijde)
Kijk eens naar onderstaande link. Staat veel nuttige info in.

Toegevoegd na 3 minuten:
extra inkomsten vanuit accijns moet zijn vanuit belasting want accijns is een vast bedrag in de literprijs
12 jaar geleden
Volgens mij komt het doordat wij geen benzine willen kopen van landen zoals Saudi-Arabie.
Dit heb ik eens gehoord..
Daarom kopen wij van rijkere landen en zijn wij meer geld kwijt omdat we dan heel veel inkopen bij weinig landen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Economische crisis
12 jaar geleden
Omdat er van elke liter benzine 1€ naar de staat gaat .
Dat was enkele weken terug op het nieuws .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De benzine in Nederland is vooral zo duur doordat er meer belasting over moet worden betaald. Eén liter Euro 95 kost exclusief accijns en exclusief BTW: € 0,752 + € 0.724 (accijns) = € 1,476 ex. BTW + € 0,281 (19% BTW) = € 1,757. Totaal naar de schatkist € 0.724 + € 0,281 = € 1,005.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je OomT,maar ook dankzij de bron. ;-)