Waarom zijn nederlandse producten duurder dan in duitsland?

Ik ben vaak in Duitsland en daar zijn Nederlandse producten goedkoper dan in Nederland zelf.

Ik dacht het is de belasting nee hoor in Nederland is de belasting zelfs lager op producten.

Alle kaas producten zijn goedkoper in Duitsland dan in Nederland.

Old Amsterdam Nederland 3,00 Euro
Old Amsterdam Duitsland 1,80 Euro

Zo zijn er nog heel veel producten dus niet alleen kaas wat al raar genoeg is op dat wij toch de kaaskoppen zijn....

Daarom is mijn vraag ook waarom is dat zo?
Waarom zijn onze eigen producten goedkoper in een ander land?

Dit vond ik een grote teleurstelling.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Ik weet niet waar je toevallig die uitzondering gevonden hebt maar over het algemeen zijn Nederlandse producten écht goedkoper in Nederland zelfs als het dingen zijn (chocola, suikerwerken) die normaliter in Duitsland veel goedkoper zijn. Voor de Old Amsterdam ga ik dus ECHT naar Nederland. En de 'Gouda' (gewone Goudse kaas van het budgetmerk) is inderdaad goedkoop maar niet goedkoper dan de goedkoopste budget-variant in de gemiddelde Nederlandse supermarkt. Je vraag gaat dus primair uit van een onjuiste veronderstelling. De prijs voor Old Amsterdam is hier echt gemiddeld tussen de 15 en 20 euro de kilo. Vermoedelijk heb je een aanbieding gezien - of zit er minder in de verpakking ;)

Wel is het zo dat over het algemeen een hele kar met alle noodzakelijke boodschappen in Duitsland iets goedkoper is dan in Nederland maar dat komt ook omdat het assortiment van beiden best wel verschilt, en ook anders is samengesteld.

Zo kan ik in Nederland in vrijwel elke supermarkt op vrijwel elk moment alle groenten kopen die op mijn lijstje staan. Jaarrond. Hier ben ik veel afhankelijker van de seizoenen en wat er op dat moment toevallig in de winkel ligt. Ik kan wel prei of bloemkool willen, maar als dat er vandaag niet ligt ; jammer dan. Dat soort dingen drukt natuurlijk de prijs evenals het feit dat bijna alles zo ver mogelijk uit de regio komt wat vervoerskosten scheelt. Dat maakt ze goedkoper. En sommige dingen zijn weer belachelijk duur, zoals potten groente, boterproducten, lekker eetbaar bruinbrood, koffie en chips.

Waar ik woon heb je het beste van twee werelden (zowel NL als Duitse supermarkten op fietsafstand) en er is er nooit eentje ALTIJD de goedkoopste. Ik schat dat de koopkracht vergelijkbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Soms is 't hier goedkoper, soms daar. Als je echt goedkoper uit wilt zijn, moet je aan beide zijden van de paal je boodschappen doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik zit regelmatig een maandje in duitsland en dan merk ik dat ik veel meer over houd aan de eind van de maand dan dat ik hier in Nederland zit. En daar bedoel ik dan alleen etens geld mee. Dan over de kaas, ik vind ze altijd goedkoper op de duitse markt dan de Nederlandse. geld ook voor deodorant producten, shampoo producten, make-up en ga zo maar door wat niet goed koop is in duitsland is Medicijnen en snoep. Wat betreft op de grens kan ik me voor stellen dat ze de prijzen wat gelijk trekken want in aachen is het duurder dan waar ik altijd zit (Dortmund)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland is spul op de markt ook goedkoper dan in de winkel en de ene winkel of de andere kan mega verschillen.
Verzorgingsproducten zijn hier inderdaad goedkoper medicijnen schreeuwend duur maar weer met verrassende uitzonderingen.
Ik merk niks van gelijktrekken van prijzen ; op vakantie dieper in Duitsland geen signifikant verschil. Meer denk ik de ene deelstaat of de andere. Ik weet wel zeker dat het per saldo weinig uitmaakt, al zal het zeker schelen op wat voor soort producten te koopt of wat je juist NIET koopt als je maar een maandje wegbent. Na twee jaar merk ik geen verschil in koopkracht, maar wel verschil als ik 'het beste van twee werelden' koop. Alleen NL of alleen DE is lood om oud ijzer, maar met de twee samen kun je je voordeel doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor alle reacties!

Andere antwoorden (1)

Ha, die Nesoor;

Ik kan me voorstellen dat de Duitsche markt, die zo'n vijf keer groter is dan de binnenlandse, de nodige ruimte biedt bij de vaststelling van in- & verkoopprijzen.