Hebben de molens in Nederland nog een functie?

Toegevoegd na 14 minuten:
Wat betreft waterstand in de polders

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je van wandelen in het Groene Hart houdt dan moet je zeker eens bij Aarlanderveen gaan kijken. Daar tref je de enige in bedrijf zijnde molengang in de wereld aan die zonder mechanische hulp een polder bemaalt.

Alle andere watermolens dienen vooral het toerisme, de nostalgie en ons gevoel voor historisch behoud, hoewel sommige watermolens nog wel een rol zouden kunnen spelen bij wateroverlast in sommige polders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel, zal deze molen zeker eens gaan bewonderen.

Andere antwoorden (4)

Jazeker. Ze brengen nog een hoop geld op op het gebied van toerisme. Vanuit de hele wereld komen mensen ze bekijken.
escape
12 jaar geleden
Sommige molens hebben nog steeds dezelfde functie als dat ze vroeger hadden.
Tegenwoordig hebben ze als functie; aankleding van het landschap, toeristische attractie, woning en uiteraard zorgt de windmolen voor energie. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeker! Zij herrineren ons eraan hoe wij onze voeten droog konden houden in vervlogen tijden. Niet onbelangrijk dus...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Aarlanderveen is nog steeds een molenviergang in werking:

De Molenviergang Aarlanderveen is de enige in bedrijf zijnde molengang in de wereld die zonder mechanische hulp een polder bemaalt. De molenviergang ligt in het Groene Hart, ten zuiden van de plaats Aarlanderveen en ten noordwesten van Zwammerdam en bemaalt de Drooggemaakte Polder aan de Westzijde te Aarlanderveen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk dat je dat stukje NL ook kent! Heel leuke wandeling die een veel mooier zicht geeft op het Groene Hart dan vanaf de snelweg. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik woon er bijna :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat scheelt een stuk. :-) Maar die molengang is echt heel bijzonder. Tegen het geweld van een poldergemaal is weinig bestand maar als je daar ziet wat pure windkracht aan water kan verstouwen dan krijg je respect voor zowel moeder natuur als voor onze voorvaderen die er op die manier in slaagden ons droge voeten te bezorgen.