kan iemand mij uitleggen wat het verschil is tussen een assault rifle en een carbine?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

de Carabine of karabijn is over het algemeen een versie van een geweer(dat kan dus ook een assaultrifle zijn) met een kortere loop, die wel dezelfde munitie gebruikt. de kleinere afmeting en lichter gewicht maken het geschikt om te gebruiken in Close Quarter Combat, oftewel straat en huis aan huis gevechten. denk aan AR15

Een assaultrifle is een automatisch wapen dat een verwisselbaar magazijn heeft en eigenlijk tussen een maschinepistool en een lichte mitrallieur komt dit is het meest voorkomende wapen in de diverse legers. dit wapen wordt dus ook meer op het "normale" slagveld gebruikt en is normaal gezien ook iets accurater op langere afstand. denk aan M16, AK47
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een karabijn heeft een loop tot 50cm alles daar boven is een geweer. Een assaultrifle is een benaming voor een soort wapen, dit kan een geweer of karabijn zijn. Namelijk een wapen dat ontworpen is voor de aanval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zijn niet alle wapens ontworpen voor de aanval?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee er zijn ook wapens ontworpen voor de verdediging van bijvoorbeeld een militaire basis of een kampement.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
okay maar als je niet aangevallen wordt hoef je je niet te verdedigen. en kun je mij een geweer of karabijn noemen dan dat specifiek voor de verdedeging ontworpen is?? ben heel benieuwd namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
trouwens het allereerste assault rifle, het sturmgewehr 44, de vader van alle aanvalsgeweren heeft een loop van 419mm, de AK-47 415mm en zo zijn er nog meerdere, wat allemaal assault rifles zijn en geweren geen karabijnen.... dus je 50 cm regel klopt niet. zoals ik in mijn antwoord al zei zijn er carabijnen die onder de assault klasse vallen.
Een aanvalsgeweer zoals de AK 40 of de M16 is een wapen dat voorzien is van een magazijn en dat de kogels daaruit half- en volautomatisch kan afvuren.

Halfautomatisch wil zeggen dat men kogels een voor een kan afvuren zonder het wapen opnieuw te spannen.
Volautomatisch betekent dat men door de trekker vast te houden kogels uit de loop blijven komen totdat het magazijn leeg is.

Een half- of een volautomatisch wapen werkt met "gasaftap"
Nadat men het magazijn in het wapen plaatst, brengt men een patroon in de kamer van de loop, door het wapen te spannen. Dit spannen ook wel doorladen genoemd gebeurt door met de hand de grendel naar achteren te trekken en weer naar voren te brengen. Bij het naar voren gaan neemt de grendel de bovenste patroon uit het magazijn mee naar voren en duwt die in de kamer.
Haalt men de trekker over dan vliegt de kogel uit de loop onder druk van het verbrande buskruit.
De gasdruk in de loop wordt gebruikt om via een buis met een zuiger de grendel naar achteren te drukken. Hierdoor wordt de huls uitgegooid en de volgende patroon in het magazijn in de kamer gebracht. Die weer kan worden afgevuurd.

De naam karabijn is zeer oude benaming.
In de tweede wereldoorlog gebruikte het Amerikaanse GI de M1 carabine. Dit is een halfautomatisch wapen. Hoewel het voorzien is van een magazijn kan het alleen maar enkelvoudige schoten afvuren. Dus schot voor schot.
Het was voorzien van gasaftap zodat het wapen niet na elk schot opnieuw moest worden gespannen.

De gewone Duitse soldaten hadden in de tweede wereldoorlog wel een geweer met een magazijn, maar het was noodzakelijk na elk schot het wapen opnieuw met de hand te spannen.

Toegevoegd na 10 uur:
Met het spannen gebeurde drie dingen:
- de huls werd uitgeworpen
- een nieuwe patroon werd vanuit het magazijn in de kamer van de loop geschoven
- de veer van de slagpin werd gespannen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sorry maar hedendaagse karabijnen zoals bv de AR-15 (de karabijn-versie v/d M16) hebben zowel semi- als volautomatische vuurcapaciteit.,. Goede uitleg van de werking. Maar geeft niet het verschil aan.