waren er in het "Oostblok"(communistisch regime) effectief tekorten aan voedselaanbod?

Ik was in Berlijn en heb daar verschillende tentoonstellingen bezocht over de voormalige DDR. Eigenlijk leek me het allemaal nog wel best meevallen : iedereen had een woning en werk, een redelijke goed loon, alles was er spotgoedkoop e.d.m. Maar tegelijk was er heel tegenstrijdige informatie over de voedselvoorziening. Op de ene tentoonstelling werd getoond dat alles er wel was in een soort "supermarkten", in een andere tentoonstelling had me het erover dat er soms geen bloem, eieren e.d. waren. Er werd ook gezegd dat er zelden iets extra's was zoals appelsienen en chocolade. En dan mensen uren in de rij moesten staan en dan soms nog niets hadden.
Wat klopt er nu? En als er tekorten waren, hoe kwam dat dan? Het land was immers erg goed georganiseerd voor de rest...

12 jaar geleden
ItisILeClerc
12 jaar geleden
Een land waar je door de overheid werd vermoord als je er uit wilde vind je "nog wel best meevallen"?
liveisgreat
12 jaar geleden
ik bedoel dat het "leven van alledag" nog best meeviel in vergelijk met het beeld dat ik voordien had, maar natuurlijk niet het totalitaire regime...Ik las ook bv. in een studentendagboek (van een West student die naar Oost Berlijn was gegaan met zijn klas) dat het beeld dat er bestond over het Oostblok overtrokken was. Natuurlijk kan ik me maar baseren op wat ik uit de tentoonstellingen haalde, ik was er nooit tijdens het communistisch regime.

Het beste antwoord

Nee , helaas veel hongers nood , mis oogsten , enz . Hoe dat kwam !? Daar ben je met een boeknog niet vanaf . Maar globaal . Alles werd centraal aangestuurd , Prive bezit was verboden , ondernemingen tenstrengste verboden . Je werd gedeporteerd .er werden enorme boerderijen door de staat opgezet , en gerund op kantoor (plan economie) bedacht , maar in de praktijk werkte het niet . Wel op wat model boerderijen voor de propaganda .boeren waren niet betrokken met wat ze moesten doen , kritiek bestond niet (direct naar een straf kamp) kleine foutjes werden enorme blunders . Dus helaas vaak periodes met hongers nood . Ja zeker buiten Moskou voor het oog alles prima . Maar in praktijk een menselijke ramp . Ongeveer zoals nu in noord Korea . Het communisme is een fantastisch systeem voor mieren of bijen , maar niet voor mensen . Om een populair voorbeeld te geven ,in China dacht men dat de vogels te veel Vd oogst oppikten dus alle vogels dood :( toen enorme insecten plagen :( oogst weg . Miljoenen doden . In Rusland allemaal op muizen jacht , het zelfde resultaat . Dit zijn versimpelde situatie's , maar het centraal leiden van een economie is alleen in een korte periode te doen (Engeland in de tweede wereld oorlog ) en dan ook nog beperkt . Nee (misschien helaas) mensen moeten geprikkeld worden , en het idee hebben dat ze er zelf Btr van worden , en niet heel collectief behandelt worden , en niet van boven af dood georganiseerd worden . Helaas Rusland en China hadden een aantal malen grote mis oogsten . Met miljoenen doden tot gevolg , niet in de steden nee daar zaten de partij bonzen en het moest Voor de buiten wereld allemaal prima lijken . Een heil staat als je maar lid was Vd partij , anders geen studie niks .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik vertel je iets van mijn eigen ervaringen: vanaf 1966 zit ik voortdurend op de Balkan, vooral in Bulgarije. Daar heb ik de eerste jaren vaak gezien dat mensen in de rij moesten staan voor hun rantsoen aan brood. Aan vlees was ook moeilijk te komen. In 1974 kreeg ik daar een vriendin waarmee ik boodschappen deed voor haar huisgezin. Als zij vlees wilde gaf zij de slager even een bedragje onder de toonbank en dan kwam het vlees, waarvan eerst gezegd was dat het niet voorradig was, tevoorschijn. In de tijd dat ik daar studeerde waren er geen sinasappels en bananen en in de winter nauwelijks vers fruit. Als ik in een zelfbedieningsrestaurant ging eten hingen er altijd oude vrouwtjes rond die dan vroegen of ze de restanten van mijn maaltijd mochten hebben. Het was schrijnend. Je kreeg echt een gevoel van schuld en schaamte.
In 1986 was ik in de winter in Roemenie en de winkels waren helemaal leeg op wijn na. Wijn was er volop te krijgen, maar iets te eten niet. Ik kwam op een begrafenis en toen ik vroeg waaraan die man gestorven was zeiden ze dat hij omgekomen was van de honger.

Het antwoord op je vraag is dus: ja dat is waar.