Wat gebeurt er als een leraar (24) en een leerling (18) een verhouding hebben?

De leeftijden liggen best dicht bij elkaar en de leerling is al volwassen (voor de wet). Wordt de leraar meteen ontslagen of kom hij/zij er met een waarschuwing vanaf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks,want iemand van 18 is meerderjarig,toch??

Antwoorden (5)

Dat hangt van verschillende factoren af. Als de leraar ongebonden is en géén les geeft aan de betreffende leerling denk ik dat ontslag niet direct zal gebeuren. Ik heb dit ooit in mijn omgeving meegemaakt. Die leraar is wel direct op zoek gegaan naar een andere baan en heeft die ook gevonden. Ze zijn later getrouwd.
Maar als de leerling les heeft van de betreffende leraar is er een groter probleem. Dan is er immers sprake van een machtsverhouding tussen beiden.
Dat er ook een probleem is als de leraar getrouwd is of samenwoont lijkt me logisch. In deze beide gevallen zal waarschijnlijk een bestuur er zich mee bemoeien enzovoort. Het hangt ook van de school af wat de gevolgen zullen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt voor iedere school en omstandigheden verschillend. Zo wordt er gekeken of de docent ook (nog) daadwerkelijk les geeft aan de leerling. En er zal worden gekeken of de twee niet te opzichtig met elkaar omgaan. Uiteraard wordt er ook gekeken naar de impact van de verhouding op de omgeving (School). Misschien wordt er niets van gezegd, en anders zal er eerst een waarschuwing, berisping, komen. Ontslag is een te groot middel om mee te beginnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben dit beleefd met onze dochter.
Er werd door NIEMAND enig gevolg aangegeven, daar beide personen volwassen waren. De school kon wettelijk niets doen. De leraar was zelf ouder (35 j).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoiets deed zich voor op onze school. Elke school zal hier z'n eigen regels in hebben, maar ik denk dat het beleid vaak wel ongeveer zal zijn zoals dat bij ons was: beiden zijn volwassen, en de schoolleiding kan geen eisen stellen over wat zij doen in hun eigen tijd. De regel was volgens mij dat het op school niet zichtbaar mocht zijn. In dit geval zijn leraar en leerling beiden naar de conrector gegaan waar de leraar onder viel (die gaf gelukkig alleen les aan de onderbouw, dus van een lesrelatie was allang geen sprake meer) en hebben daar hun verhaal verteld om praatjes te voorkomen. Uiteindelijk werd er geen probleem van gemaakt dat leerlingen uit de onderbouw wisten dat zij een relatie hadden, als ze maar niet al te 'klef' waren op school.

Als het over een middelbare school gaat, zal de leerling waarschijnlijk snel van school af zijn, en dan is er geen enkel probleem meer. Zeker als de leraar haar wel in de klas heeft, is het slim om hierover eerlijk te zijn ten opzichte van het schoolbestuur, en afspraken te maken over de zichtbaarheid of bekendheid van de relatie op school.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het goed is heeft elke school een protocol.
Een leraar mag geen liefdesrelatie krijgen met zijn leerlingen al is hij / zij van school af en 18 jaar.
Bij mij op school is zelfs een relatie met een stagiaire zeer af te raden tenzij de stage al is afgerond een onderwijs stagiaire in voortgezet onderwijs is 19 jaar of ouder.