Wie kan me uitleggen wat het verschil is tussen Het Ministerie van Justitie en Veiligheid en Het Openbare Ministerie? Zijn er ook raakvlakken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Het ministerie van J+V is een onderdeel van de regering. Het is een echt ministerie, net als ministeries van Binnenlandse- en Buitenlandse Zaken, Financiën, Sociale Zaken en Welzijn enz. Aan het hoofd van zo'n ministerie staat een minister en er zijn vaak een of meer staatssecretarissen (soort hulpminister).

Het Openbaar Ministerie (OM) is totaal iets anders. Het OM hoort niet bij de regering, maar bij een rechtbank. Het is de organisatie waar de officieren van justitie bij in dienst zijn. Het OM is verantwoordelijk voor opsporing en vervolging van criminelen. De politie hoort wat betreft haar opsporingstaak ook bij het OM. Elke rechtbank heeft een eigen OM.

Het OM valt onder het ministerie van justitie, net zoals gemeenten onder het ministerie van Binnenlande Zaken vallen. Het maakt er dus geen deel van uit en heeft zijn eigen verantwoordelijkheden, maar als puntje bij paaltje komt ligt de eindverantwoording wel bij die minister.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het Ministerie van Veiligheid en Justitie is echt een ministerie apart, het OM (Openbare Ministerie) mag zich geen ministerie noemen maar legt wel verantwoording af aan de rechter en aan de Eerste en Tweede Kamer. Het Ministerie van Veiligheid en Justitie is politiek verantwoordelijk voor het handelen van het OM.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het ministerie van V&J (met Ivo Opstelten als minister) is op nationaal niveau verantwoordelijk voor Veiligheid en Justitie. Politie, Brandweer, rampenbestrijding etc. aan de ene kant, en het justitiele apparaat aan de andere kant. Dat laatste valt uiteen in 4 aandachtsgebieden: de rechtbanken, het gevangeniswezen, een afdeling die wetten schrijft, en het Openbaar Ministerie. Daarin zijn de Officieren van Justitie ondergebracht, die tot taak hebben om verdachten voor de rechter te brengen. Het OM wordt wel staande magistratuur genoemd, en de rechters zittende magistratuur. Een OvJ gaat immers staan als hij het woord voert in de rechtzaal, een rechter niet. Rechters zijn onafhankelijk, wat betekent dat de minister niet politiek verantwoordelijk is voor hun uitspraken. Het OM is quasi-onafhankelijk, wat wil zeggen dat ze wel onder de politieke verantwoordelijkheid van de minister vallen, maar op afstand, beleidsmatig zeg maar. Het is not done dat de minister zich bemoeit met individuele strafzaken, en daar zal hij door de kamer ook niet snel op aangesproken worden. (alhoewel je daarin wel verruwing ziet optreden)
Het is ook altijd een OvJ die leiding geeft aan een strafrechtelijk onderzoek van de politie. Velen denken dat de burgemeester de baas is van de politie, maar dat geldt dus slechts voor handhaving van de openbare orde en hulpverlening, de andere taken van de politie.