Inbraak + mishandeling. Rechter heeft schadevergoeding van dader geist. Wat nu?

In de rechtszaak welke is geweest heeft de rechter een schadevergoeding gesteld.
Er is mij toen door de rechter verteld dat ik zelf deze vergoeding hoefde te innen, maar dat dat voor mij werd gedaan.
Tussen de aangifte en de rechtszaak zat ongeveer een jaar.
Tijdens de aangifte werd mij verteld dat ik slachtofferhulp zou krijgen.
Een jaar later (tijdens het vonnis tijdens de rechtszitting) was mijn zaak nog niet bekend bij slachtofferhulp. Slachtofferhulp is te contacteren via een 0900 nummer dat niet door iedere provider gebeld kan worden.
(Ja ja .. goed geregeld, nederland, lief vaderland) Uiteindelijk (na veel gepost te hebben op forums en ander openbare sociale media) nam slachtofferhulp contact met mij op.
De zaak was nog steeds niet bekend, terwijl de rechter wel uitspraak had gedaan.
Half jaar later kreeg ik eindelijk eindelijk een schrijven van slachtofferhulp en nu moet ik het schadebedrag ZELF op de daders gaan verhalen. (te idioot!)
Wat nu? Hoe verder?
Waarom helpt slachtofferhulp niet eerder?
De inbraak + molest gebeurde tijdens mijn slaap.
Ik slaap al 1,5 jaar bijna niet meer, ook niet met slaapmedicatie.
Waar is de hulp voor slachtoffers?
Ik voel mij nergens meer veilig.
Wat doet slachtofferhulp eigenlijk voor slachtoffers?
Waarom moet ik een 0900-nummer (lokaal tarief) bellen?
Hoe krijg ik de schadevergoeding die mij is toegewezen?
(€500.- voor nooit meer slapen. Ik had eigenlijk in hoger beroep moeten gaan)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (2)

Even ter verduidelijking slachtofferhulp is een organisatie die werkt met vrijwilligers. Bij je aangifte had de politie je moeten wijzen op slachtofferhulp. Als ze dat doen vragen ze aan je of je dat wil. Als je dat wilt melden ze je bij slachtofferhulp. Die dan contact met je opneemt. Als ze dat niet doen kan je ook gewoon naar de vestiging van slachtofferhulp gaan. De rechter bepaald niet of je slachtofferhulp nodig hebt. Ja als de schade vergoeding is toegekend moet je zelf het geld incasseren slachtofferhulp kan je daarbij helpen maar als er geen geld bij de dader te halen is krijg je het niet. Dat je niet in hoger beroep bent gegaan is jou keuze geweest. Slachtofferhulp kan je alleen maar helpen als ze weten dat je hulp nodig hebt en ook aangevraagd dus bij de aangifte hebt aangegeven die te willen. Anders had je even langs het buro slachtofferhulp in jou omgeving langs kunnen gaan.

Toegevoegd na 2 uur:
http://www.slachtofferhulp.nl/Contact/
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat klopt. In mijn aangifte op het politie-bureau is aangegeven en in de aangifte meegenomen dat ik slachtofferhulp zou krijgen. Staat dus zwart op wit in de aangifte. weet u waar ik adressen van die buro's kan vinden? De rechter heeft tijdens de uitspraak gezegd (sorry ik heb hierboven een taalfout gemaakt) dat ik NIET zelf hoefde te innen op de dader maar dat dat voor mij gedaan zou worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deurwaarder? Hij is veroordeeld en kun je beslag laten leggen, de kosten zijn dan voor degene waarbij beslag gelegd wordt! Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank jullie, iig. Antwoord hieronder is ook heel informatief, ik ga mij daar in verdiepen.
Hebt u als gevolg van een misdrijf schade geleden, dan is het strafproces een manier om uw schade vergoed te krijgen. Alle informatie die voor u als ontvanger van een schadevergoeding van belang is, leest u hier.

Als de rechter vindt dat u recht heeft op een schadevergoeding, dan kan hij de veroordeelde verplichten tot het betalen van uw schade, of een gedeelte daarvan. Deze door de rechter opgelegde verplichting heet een schadevergoedingsmaatregel.
De officier van justitie zal in dit geval het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) opdracht geven om het bedrag voor u te innen.

Opsparen is niet mogelijk
Zodra de veroordeelde een bedrag heeft betaald, wordt het naar uw bankrekening overgemaakt. Het CJIB is wettelijk verplicht ontvangen bedragen direct door te storten. Opsparen tot het volledige bedrag voldaan is en dan aan u overmaken, is dus niet mogelijk.

Zelf een deurwaarder inschakelen met een grosse
Is het het CJIB niet gelukt het opgelegde bedrag volledig te innen, dan staat voor u nog de mogelijkheid open om zelf door inschakeling van een deurwaarder stappen te ondernemen.
Wilt u van deze mogelijkheid gebruik maken, dan heeft de deurwaarder een zogenaamde grosse van het vonnis nodig.
De grosse is het originele vonnisdocument waarop "In naam der Koningin" staat vermeld. Bent u niet in het bezit van de grosse, dan kunt u deze schriftelijk aanvragen bij de griffier van de rechtbank waar de zitting heeft plaatsgevonden.

Informatie via het Slachtoffer Informatiepunt Schadevergoedingsmaatregelen
Tijdens de behandeling van de schadevergoedingsmaatregel kan Slachtoffer Informatiepunt Schadevergoedingsmaatregelen u informeren over de stand van zaken.
Hebt u vragen over de voortgang van de inning van uw schadevergoeding, dan kunt u contact opnemen met:

Slachtoffer Informatiepunt Schadevergoedingsmaatregelen
Postbus 2
8900 AA Leeuwarden
Tel. 0900 - 75 37 537
(bereikbaar op werkdagen tussen 8.15 en 17.15 uur (lokaal tarief))
Fax. 058 - 234 29 20
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel. Het is niet in mij opgekomen om te zoeken bij cjib, waarschijnlijk associeer ik het cjib uitsluitend met te betalen verkeersboetes. Ik ga mij hier in verdiepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk had Slachtofferhulp dat voor u moeten doen maar daar is blijkbaar iets mis gegaan..