Goed gedrag belonen.
Een kind (of wie dan ook) moet een goed gevoel over zichzelf krijgen en het tevens leuk vinden om goed gedrag uit te voeren, aangezien hij dan weet dat hij het goed doet en andere mensen blij met hem zijn.

Wanneer enkel slecht gedrag gestraft wordt, krijgt hij dus nooit te horen dat hij ook eens iets goed doet, waardoor hij zich steeds slechter over zichzelf gaat voelen en denkt dat hij toch alleen maar dingen fout kan doen.
Op die manier is hij ook niet meer gemotiveerd om te proberen iets goed te doen, want naar zijn weten doe hij dat toch nooit.

Mensen moeten leren wat voor profijt het heeft om goed gedrag te tonen om positief en gelukkig in het leven te staan en ook positief over zijn medemens te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kies graag voor het ontmoedigen van slecht gedrag (bijv. het wegnemen van de prikkel die tot het gedrag leidt), in combi met het belonen van goed gedrag.
vaak moet je ook proberen een alternatief te vinden voor het slechte gedrag.
Rieneke1
14 jaar geleden
In de laatste tien jaar is meer en meer het inzicht gekomen, dat de beste manier van opvoeden is : gewenst gedrag belonen, ongewenst gedrag negeren. Als er helemaal niet gereageerd wordt op een bepaald gedrag, levert dat gedrag dus niets op, en zal uitdoven. Alleen aandacht als je het goed doet, maakt, dat je harder je best zal doen om goed gedrag te vertonen. Maakt dus kreatiever en aktiever.

Enige uitzondering : als er door ongewenst gedrag levensbedreigende situaties ontstaan.
Maar dan één keer zó geweldig straffen, dat die les nooit meer vergeten wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zoals rieneke al een beetje aangaf ben ik er van overtuigd dat belonen alleen werkt wanneer je ook laat zien dat slecht gedrag niet door de beugel kan. Anders krijg je zo'n verwend kind..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Er staat niet bij ten op zichte van wie of wat, maar bij onze hond beloon ik goed gedrag, en bij slecht gedrag negeer ik haar volkomen. Tenzij ze het echt te bont maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht gedrag negeren en goed gedrag benoemen en waarderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals bij de meeste dingen: "De Gulden middenweg".

Goed gedrag moet zeker beloond worden maar als iemand zich zwaar misdraagt, kan dit niet worden genegeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mee eens +
ik heb jarenlang in de jeugdhulpverlening gewerkt. Eerst in een kindertehuis voor kinderen van 12 tot 18 en daarna opvoedondersteuning aan gezinnen.

Goed gedrag belonen werkt vele malen beter dan slecht gedrag afstraffen. In een gezond gezin wordt natuurlijk beide gedaan. (een kind moet natuurlijk wel weten wat slecht gedrag is) maar een kind wil harder zijn best doen om een complimentje te krijgen.
In de gezinnen waar ik werkte werd helaas meestal alleen het slechte gedrag bestraft. De straf maakt op een gegeven moment geen indruk meer. Daarnaast zoekt een kind aandacht. Als hij dat niet op een positieve manier krijgt, dan maar op een negatieve manier. Dat is altijd nog beter dan geen aandacht.
Als je zo'n kind op een positieve manier aandacht gaat geven dan zul je zien dan het gedrag snel veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
De één is niet beter dan de ander. Je moet het allebei doen. En bij elk persoon anders doen. Bij de een moet je het heel strak houden, de ander corrigeert zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gerdrag hoort normaal te zijn en niet apart beloond te worden! Op slecht gedrag hoort men aangesproken en eventueel bestraft en gevangen gezet te worden,als het vergrijp ernstig genoeg is! En in geen geval met verlof gestuurd te worden,behalve in geval van ernstige ziekte of sterfte van een(naast)familielid!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed gedrag belonen werkt beter ,een succes ervaring voelt voor ieder mens stimulerend.Als er continu op slecht gedrag gereageerd wordt in straf ,blijven succes ervaringen uit.