Klinkertjes op wegen?

Wat voor nut heeft het,om op sommige straten/wegen klinkertjes neer te leggen?Meest zijn deze spekglad en lijken mij in onderhoud veel duurder te zijn dan asfalteren.
Weet iemand waarom dit gedaan wordt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Misschien willen de wegeneigenaren zorgen dat het verkeer niet te hard rijdt. Klinkertjes vertragen de auto's.

Ook is het mogelijk dat een gemeente het oude centrum van een stad een bepaalde uitstraling wil geven; klinkertjes in de weg dragen bij aan deze "gezellige" uitstraling.
Antoni
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het ziet er zo leuk uit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar schijnen twee redenen voor te zijn:
(ze heten trouwens formeel: straatbakstenen)

Esthetische waarde: Straatbaksteen verhardt niet alleen goed, de verhardingen hebben ook een mooie, kwalitatieve uitstraling.

Intrinsieke eigenschappen: Straatbaksteen is een buitengewoon duurzaam bestratingsmiddel en kan daarom worden toegepast op versteningen met verschillende toepassingen (wegverhardingen, pleinen, voetpaden, parkeerplaatsen etc.). Daarbij is straatbaksteen slijt- en kleurvast. De geharde stenen slijten nauwelijks, wat blijkt uit het feit dat in veel historische binnensteden tot op de dag van vandaag hetzelfde straatwerk ligt als enkele eeuwen geleden. Ook zijn straatbakstenen, ten opzichte van andere materialen zoals beton, relatief kleurvast. Straatbakstenen behouden langer hun kleur en wanneer de stenen slijten gebeurt dit op natuurlijke wijze. Na verloop van tijd krijgen straatbakstenen verhardingen een mooie, geleefde indruk.
14 jaar geleden
Bovendien liggen ze vaak erg ongelijk, waardoor dames met enigszins verhoogde hakken moeilijkheden hebben met hun evenwicht en mensen met knieartrose lastig normaal kunen lopen.
Stoeptegels kunnen ook mooi zijn en prettiger om over te lopen.

Volgens mij is het creeren van werkgelegenheid, want na een aantal jaren worden ze vaak weer vervangen door anderesoortige klinkers, tegels, of asfalt.
Andere reden kan ik niet bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkers zijn gemakkelijker gedeeltelijk te verwijderen als er een reparatie aan leidingen, buizen, kabels o.i.d. moet worden uitgevoord. Klinkertjes eruit, even in het zand graven, de boel repareren, zand erover, klinkertjes erop en klaar is kees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om mijn draagarmen van de auto om zeep te helpen!