Nog een uitvaartverzekering nodig?

Stel je stelt je lichaam ter beschikking aan de wetenschap
als je dood bent.
Krijgen jou nabestaanden dan uberhaupt nog iets terug van het lichaam?
Hoe is dit geregeld?
Is een uitvaartverzekering dan niet overbodig?

12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ja, je hebt altijd een uitvaartverzekering nodig want het lichaam wordt niet altijd gebruikt. Er is momenteel een overschot aan lichamen en dan wordt dus niet elk lichaam aangenomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Óok accepteren ze niet elk lichaam (bijv bij overlijden aan een besmettelijke ziekte): http://www.dela.nl/rondom-overlijden/afscheidsideeen/begraven-of-cremeren/doneren-aan-de-wetenschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Een uitvaart kan ook gewoon van je banktegoed gedaan worden. Of van een levensverzekering. Uitvaartverzekering is alleen interessant als je geen tegoeden heb, en of weet dat je snel gaat hemelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk dat je geen uitvaartverzekering nodig hebt als je genoeg op je bank hebt staan maar de vraag was of een uitvaartverzekering niet overbodig is ALS je je lichaam ter beschikking van de wetenschap wilt stellen. Dus dan ga ik uit van het feit dat iemand zo'n verzekering wil opzeggen OMDAT hij/zij zijn lichaam ter beschikking van de wetenschap wil stellen. Ik ben het dus niet eens met jouw antwoord in deze context en je (vermoedelijke) minnetje. In een andere situatie heb je gelijk maar daar heb ik nu geen rekening mee gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een overeenkomst hebt met een anatomisch instituut zullen ze je lichaam niet weigeren. Je kan je lichaam alleen ter beschikking stellen als je dit tijdens je leven goed geregeld hebt.
j5m
12 jaar geleden
Dank je wel voor de informatie .
Heeft mij een heel stuk verder geholpen.

Andere antwoorden (3)

Als je lichaam wordt geaccepteerd krijgen je nabestaande niets terug. Heb je ook geen begrafenis polis nodig. Alleen als je na je dood niet geaccepteerd wordt zitten je na bestaanden wel met jou lichaam dat begraven moet worden en geen polis.
ronron1212
12 jaar geleden
omdat je van te voren niet weet of je lichaam voor de wetenschap geschikt is zou het zomaar kunnen zijn dat je wel een uitvaart moet gaan verzorgen. of althans de nabestaanden.
naar mijn mening kan je in dit geval beter een uitvaartpolis in geld regelen dan een zogenaamde naturapolis waarin alles wordt geregeld.
mocht de wetenschap je wel willen hebben hebben de nabestaanden nog altijd de uitkering om bijvoorbeeld iets in nagedachtenis te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De universiteiten accepteren alleen maar lichamen van mensen die dit van te voren al geregeld hebben. Als je een overeenkomst hebt weigeren ze het lichaam niet.
Als je je lichaam ter beschikking stelt aan de wetenschap moet je dit tijdens je leven al regelen! Je kan je aanmelden bij een anatomisch instituut bij een universiteit. Er wordt dan een overeenkomst gemaakt en hier krijg je papieren en dus bewijsmiddelen van. Je moet een codicil opstellen waarvan ook een kopie naar de huisarts gaat. Als dit eenmaal geregeld is heb je geen uitvaartverzekering meer nodig.
Niet iedereen die zich aanmeldt kan worden geaccepteerd. dDi heeft vooral met de planning van het benodigde aantal lichamen in de toekomst te maken.
De nabestaanden krijgen niets terug.
Het is dus nooit onmogelijk om je lichaam ter beschikking te stellen als dit niet van te voren geregeld is.