Waarom noemt iedereen Amerika het machtigste land?

Eigenlijk is Nederland dat toch? Wij hebben het Internationaal Strafrecht e.d.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Dit komt omdat Amerika oftewel de Verenigde Staten een grote invloed op de wereld heeft. De economie is goed (Alhoewel het steeds minder wordt!), De Amerikaanse strijdkrachten (Landmacht, Luchtmacht & Marine) hebben veel technologie, wapens, militairen en budget. Ook zijn er veel wetenschappelijke instanties die het goed doen in de wereld (bijv. NASA). Nadat de Sovjet Unie is gevallen wordt de VS het machtigste land genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat de geschiedenis Amerika als "machtig" land laad zien, en de "ICT wereld" een voorsprong heeft op ons.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En omdat ze de grootste schulden hebben van de wereld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo dat wij machtig zouden zijn omdat het Internationaal Strafhof bij ons in Den Haag zit. Dit is een neutraal Hof, dus heeft niet per se iets te maken met macht. Natuurlijk is het wel zo dat er van dit gegeven een bepaalde status (wereldwijd) uitgaat, maar meer ook niet.

Nederland is een goed land, maar niet bepaald machtig te noemen. Ik denk dat we daarvoor ook veel te klein zijn.

Waarom Amerika dat dan wel is heeft waarschijnlijk veel te maken met geld en/of de economie. Het is vooral een groot land. Daarnaast heeft Amerika de gewoonte om, als het slecht(er) met ze gaat, geld bij te drukken. Zo voorkomen ze elke keer dat ze failliet gaan. Een land dat dat ongestraft voor elkaar krijgt is inderdaad machtig te noemen. Iets dat wij niet doen (dat extra geld drukken). Wat is beter? Dat is de vraag waarop iedereen speculeert maar niemand nog een antwoord heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit zal komen omdat vroeger de VS het beloofde land was. Veel "rijkere" Europeanen gingen naar Amerika om het land op te bouwen. Ook in de vroeger jaren hebben Amerikanen mensen die wat konden betekenen voor het land over laten schepen (Joden waren vroeger bijvoorbeeld erg goede handelaars).

Tegenwoordig is Amerika lang niet meer zo machtig. Ze strijden samen met Japan voor de grootste staatsschuld ed. Maar Amerika heeft nog steeds de grootste impact in de wereld door oorlogen tegen terrorisme, het voorlopen op de ruimtevaart (al worden die waarschijnlijk ook ingehaald op korte termijn) en een geheime dienst die zicht overal in de wereld mee bemoeit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat Amerika 1 van de grootste belangrijkste economieen van de wereld is. Overigens leveren de VS hun burgers niet uit aan het Internationaal Strafhof dus hoeveel macht heb je dan.
Er wonen 300 miljoen mensen in de VS, in NL ca 17 miljoen, vandaar dat de Amerikaanse economie veel belangrijker is dan de Nederlandse, met zoveel mensen ( zo'n grote economie) maak je nu eenmaal een grotere voetafdruk dan met weinig mensen.
Dan zou je zeggen dat een land als India het machtigst zou moeten zijn want daar wonen ruim een miljard mensen maar dat is dan weer een economisch zwak land. (al wordt het steeds beter, de verhoudingen sterk/zwak in de wereld veranderen)