Hoe gaan oplichters te werk?

Dit is mij overkomen: ooit van de "benzinepomp-ring" gehoord?
Nou, dan staat er een hele zielige persoon bij een dure BMW
die zwaait en om hulp vraagt. Die geeft dan aan dat ie is bestolen en nog naar München moet. Zijn benzine is bijna op en heeft 200 euro nodig. In ruil daarvoor kun je wat gouden kettingen en ringen krijgen die deze draagt. Het zijn zijn meest waardevolle spullen…
Jaja.
Ik gaf hem dus gewoon 20 euro en kreeg een gouden ring.
Had ook niet meer cash bij.
Ik rekende me al rijk en ging ermee naar de juwelier.
Daar werd me verteld dat het een benzinepomp-ring was.
...Pardon??
Nep dus.

Ben jij ook wel eens opgelicht?
Waarschuw hier iedereen voor deze praktijken
en leg uit hoe ze te werk gaan!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag komt me bekend voor???
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt, is weer teruggeplaatst.

Het beste antwoord

Er komen altijd nieuwe trucs, maar uiteindelijk wordt vaak van hetzelfde principe gebruik gemaakt: de hebzucht van de mens. Je zegt het zelf al: je rekende je al rijk.

Hoe je je ertegen kan wapenen? Hou het volgende altijd in je achterhoofd:

*If it sounds too good to be true...
It probably is.*

Vergeet alle omstandigheden en verhalen eromheen, dat is alleen het rookgorijn. Klinkt het te mooi om waar te zijn dat je voor 20 euro een waardevolle gouden ring kunt krijgen? Ja? Dan is het ook te mooi om waar te zijn!

Maar voordat het klinkt alsof ik nooit zelf ergens in zou trappen, een eigen verhaal. We waren in Barcelona, en waren bedacht op oplichters en zakkenrollers. Nee, dachten we, daar trappen we niet in. Die truc dat heel behulpzame mensen met hun lichten knipperen om je te waarschuwen dat je band lek is of je achterlicht stuk? En dat je dan stopt, uitstapt om het te controleren? En dat dan ineens je spullen uit de auto zijn geroofd? Welnee, daar zijn wij veel te slim voor.

En toen zaten we in een parkje, lekker relaxt, en er kwam een kerel voorbij met een fiets waar iets stuk aan was. Vlak voor ons neus staan peuteren aan dat ding, mijn man er behulpzaam even naartoe, en ik kijken hoe dat gaat. Drie seconden niet op mijn tas gelet, kerel met fiets gaat er ineens vandoor, mijn man komt terug op het bankje zitten, en mijn tas, met álles erin, was definitief foetsie.

Werd er een keer niet ingespeeld op hebzucht, maar op behulpzaamheid. Ónze behulpzaamheid. En we trapten er met zijn tweeën met open ogen in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een rijk persoon in een dikke bmw ?? Nou, in ruil voor de auto kon hij wel 200 euro van me krijgen voor de trein naar München hoor....

Oplichters proberen natuurlijk altijd je vertrouwen te winnen en weekhartig te maken, en je zo van je geld en je spullen af te laten komen. We zeggen allemaal dat we d´r niet in trappen, en de meeste trucs trappen we ook niet in, maar puntje bij paaltje kan het iedereen overkomen dat je toch iemand treft met een nieuw origineel verhaal en er toch met open ogen intuint. En dat gebeurt je dan de volgende keer niet weer.

Maar oplichters zullen er , net als goedgelovige mensen, altijd blijven. En al gebruik je nog zo je gezonde verstand, op het moment zelf ga je TOCH twijfelen. Stel je voor dat het toch echt waar is....

En misbruik maken van de hebzucht van mensen is natuurlijk ene truc die bijna altijd succes heeft. Een echt gouden ring scoren voor twee tientjes : dat zou mooi zijn ! Of zo veel rendement op zo weinig investering, dat klinkt als een mazzeltje ! Ik hanteer dan ook de gouden regel : als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het meestal gewoon NIET waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt helemaal, die regel gebruik ik ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi gezegd en zo denk ik er ook over +1
Nee, in dat soort situaties ben ik toch altijd wat wantrouwend. Ik kreeg ook laatst een mail uit Spanje of ik ergens in wilde investeren. Ik had nog nooit van diegene gehoord en heb het gelijk gedeleted. Misschien ben ik wat wantrouwend, maar ik was dat soort dingen gelijk af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paar jaar geleden kon je een zak hondevoer als aanbieding kopen (telefoon). En ik kende het merk dus inderdaad toestemming gegeven om 4,95 over te maken. Kreeg de zak ook keurig (een onbekend merk), en toen zaten er de voorwaarden bij dat je als je akkoord ging je iedere maand 9,95 moest betalen. En dat wilde ik dus niet. Als je niet akkoord ging moest je het terug sturen maar binnen meen ik 8 dagen na dagtekening van de brief, maar deze brief was al van 2 weken geleden!!! Uiteindelijk ben ik er onderuit gekomen maar had er goed de balen van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er van uit dat iedereen die mij benadert om een gunstige deal te sluiten, er zelf toch beter van wordt.

Dat gold ook voor die benzinepomp-ring... alleen daar was het verhaal eromheen dat de omstandigheden hem zouden dwingen om zo'n voor hem slechte deal te sluiten.

Ik hou me dus aan 1 regel: altijd eerlijke zaken doen. Geen zwarte handel, niet reageren op zogenaamde uitzonderlijke buitenkansjes.
Als ik ergens naar toe ga en iemand biedt me veel geld voor mijn kaartje, dan hoef ik dat niet: daar heb ik niet op gerekend, en daar ben ik niet voor van huis gegaan.

Maar zelfs die strikte instelling is geen garantie voor een heel slim verhaal waar ik misschien nog in zal tuinen...
itsme
14 jaar geleden
jaren terug ben ik eens belazerd bij de aankoop van een plak hasj.
de verkoper haalde een stukje van de plak af ter keuring, en ja; goede kwaliteit.
later bleek het een grote plak opgedroogde koeienstront of zo, met een piepklein stukje goeie hasj er tegenaan geplakt.
Rieneke1
14 jaar geleden
Een truc waar ik slachtoffer van was, overkwam mij in Barcelona. Sjouwend met de koffers op zoek naar mijn hotel kreeg ik een lading meeuwenpoep in mijn nek. Meteen was er een gedienstige persoon die met papieren zakdoekjes mijn kleren begon schoon te maken. Hij hielp mij uit mijn jas om die beter te kunnen reinigen.
(Ja, ik hoor je al denken: onnozelaar! Maar vergeet niet dat jij nu al weet dat dit verhaal over oplichters gaat! Het overkwam mij een paar dagen later weer en toen ben ik er ook niet meer ingetrapt.)
Toen ik mijn hotel gevonden had, was ik mijn portemonnee, rijbewijs, pas, creditkaart e.d. kwijt.