Stel, je kon terug in de tijd en had de mogelijkheid Hitler te doden.....

...nog voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog.
Zou je die kans pakken , en , de belangrijkste vraag, zou de wereld daar signifikant beter van worden, of misschien juist niet ?

Ik kom op deze vraag naar aanleiding van een reactie op een andere vraag, en moest er zelf echt even diep over nadenken.....ik ben heel benieuwd naar jullie visie.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Cryofiel
14 jaar geleden
Heel ilnteressante vraag! Ik zou eraan willen toevoegen: stel dat je die kans krijgt, maar je wordt dan wel opgepakt voor moord, en veroordeeld tot levenslang. Want in die tijd was Hitler nog gewoon een gemiddeld persoon, dus heb je een onschuldige vermoord. Zou je hem nog steeds vermoorden als je daarvoor de rest van de leven in de gevangenis komt, en door iedereen zal worden beschouwd als iemand die zonder enige reden een willekeurig persoon vermoordt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig heb ik een paar dagen de tijd om hierover na te denken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen; Ik ben ook erg benieuwd naar jou antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord komt als ik de vraag ga sluiten ; ik wil niemand woorden in de mond leggen (en mezelf goed laten inspireren :lol:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou veel lol zie ik niet met dit onderwerp!!
AWM
14 jaar geleden
Hee, het aantal antwoorden neemt af, in plaats van toe!
Geen wonder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat helemaal niet zozeer over Hitler, maar of je de wereld zou veranderen als dat kon, en of dat dan ten goede zou zijn. Het is een zuiver theoretische vraag, die iets zegt over lotsbestemming. Niet over wat je van Hitler vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom hitler? er zijn toch genoeg dictatoren nu actief, in dat geval moet je het antwoord eerlijk geven, aangezien niemand van GV naar een bananen republiek gaat om een nu actieve dictator om te leggen.
AWM
14 jaar geleden
@Marleen: Ken je deze?
http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin%27s_law
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoordman, "het aantal antwoorden neemt af". is dit etnische zuivering?
AWM
14 jaar geleden
@gdanonym: Nee, dit keer heeft het iets met intelligentie te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Antwoordman : nee, ik had er nog nooit van gehoord ; bedankt voor de link. Zie je wel, ik had Stalin moeten zeggen; maar ik ben een beetje bang dat mensen net effe te weinig van hem weten om zich daar een concreet beeld van de vormen. Hoewel de rol van Hitler op het verloop van de tweede wereldoorlog ook zwaar wordt onderschat......in zijn algemeenheid hoor, niet zozeer hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie dat de nogal controversiele bijdrage van gdanonym ook weg is ; toch was dat een aparte discussie waard : was Hitler een ander mens geweest als zijn hele vroege jeugd bijvoorbeeld al anders was, en wat waren daar eventueel de gevolgen van geweest ? Tuurlijk, as is verbrande turf, maar zou je ook zonder moord kunnen ingrijpen ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil graag mijn verwijderde antwoord toelichten: Als iemand zegt: "de wereld zou een betere wereld zijn als er geen armen zouden zijn"
Dan wordt dit normaal gezien als een nobel streven. Totdat........... Diegene alle armen uitmoord Wat ik wil zeggen met mijn antwoord is dit:
Hitler vond de wereld beter zonder de Joden. De meesten lezen dit: Hitler vond de wereld beter ZONDER JODEN. Maar lees het eens zo: Hitler vond de WERELD BETER zonder joden.
Dit laatste bedoel ik met mijn antwoord.
Bijna iedereen die ik ken zou de wereld wel beter willen maken. Allemaal hebben zij daar ideeën over. Er zijn zelfs vragen op GV over gesteld.
Micheal Jackson heeft daar zelfs muziek over geschreven.
In essentie is de WERELD BETER maken een nobel streven. De bedoeling (WERELD BETER maken) van Hitler vond ik goed, de uitvoering alleen niet. Ook met zijn idee dat de wereld beter zou zijn ZONDER JODEN, vind ik ook niet goed. Ook dat staat in mijn antwoord. Maar dat hij de WERELD BETER wilde maken, vindt ik goed.

Antwoorden (26)

Nee, want voor de tweede wereld oorlog had ik nog niet geweten wat voor een vreselijk persoon de heer Hitler was. Dit is pas gedurende WOII en daarna duidelijk geworden.
Ik denk overigens niet dat de wereld er beter van geworden was, want waarschijnlijk was er wel weer om een andere reden of door een ander persoon, een ander soort oorlog uitgebroken.

Als laatste weet ik niet of ik uberhaupt in staat zou zijn iemand te doden...

Toegevoegd na 8 minuten:
Als ik alle kennis had gehad zoals we nu weten van Hitler, dan had ik, als ik in staat was om te doden, er geen seconde over getwijfeld! Pang! Dood!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zou ik het doen, als ik daarmee de levens van 6 miljoen mensen zou kunnen redden: ja, uiteraard.
en antwoord op je belangrijkste vraag: in de 2e wereldoorlog was het slecht, zou je het niet gewoon proberen? het kan toch niet slechter gaan zonder dan mét Hitler?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
6 miljoen? Zeg maar 60 miljoen!
Nee, je mag nooit zelf iemand doden.

Of ik andere manieren zou gebruiken om hem uit te schakelen hangt af van de informatie die ik op dat moment zou hebben en wat ik daarmee zou kunnen doen.

Ik zou wèl heel ver willen gaan om hem dan te kunnen stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, uitgaande van de kennis die je nu hebt zou je zeggen: Absoluut.

Echter.. De tweede wereldoorlog heeft een heleboel ver strekkende gevolgen gehad voor de machtsverdeling in de wereld & de manier waarop de 50 jaar erna gewerkt is. We hebben bv in west-europa een relatieve stabiele leefomgeving gecreeerd. Dit doordat vele landen de handen ineen hebben geslagen en besloten hebben 'Dit nooit meer' Zonder zo'n event als de 2e wereldoorlog zou het best kunnen dat europa gewoon de laatste 50 jaar continue kleine oorlogjes had gekend, zonder stabiliteit. De gevolgen van het niet hebben van een dergelijk evenement zijn niet te overzien. Dus nee. Als ik nu de kans had om terug te gaan in de tijd zou ik die kans niet nemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee...

Ik heb maar 2 principes wat dat betreft...

'Don't play whit love!' en 'Don't play whit history!'

Ik heb veel gedaan, waarvan mensen zich vandaag de dag nog steeds afvragen 'wat? of? en hoe?' ik iets gedaan heb...

Met andere woorden. Je moet de geschiedenis niet willen veranderen. Want je weet nooit wat het wegnemen van één factor voor een effect heeft op de toekomst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Don't play with history - dat vind ik een hele mooie en ik ben het er ook eigenlijk heel erg mee eens ; voor alle slechts komt ook goeds en voor alle goeds komt ook slechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies hoe ik er ook over denk +1
Ik vrees dat we zonder hitler nu allemaal communist waren geweest en waarschijnlijk was het communisme tot in deze tijd door blijven bestaan en Amerika ?? tja ik weet niet of dat nu een supermacht zou zijn geworden
nu zeg ik niet dat dat erger is dan 6 miljoen + slachtoffers maar hoe je het ook probeert te draaien
je kunt niet altijd alles voorkomen.
hoe onrechtvaardig het ook lijkt ik ben blij niet terug te kunnen naar het verleden.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het communisme heeft sowieso al veel meer slachtoffers veroorzaakt als Hitler....als we ook in West europa een communistisch regime hadden gekregen betwijfel ik of het bij maar 6 miljoen was gebleven...overigens geeft Hitler naast deze 6 miljoen ook nog een 12 miljoen duitsers en 20 miljoen geallieerden de dood in gejaagd. Stalin echter heeft alleen al van eigen volk 20 miljoen de dood in gejaagd.
capthavoc
14 jaar geleden
inderdaad en geloof me als Stalin de andere "hitler"was geworden dan hadden de amerikanen nooit meegedaan.
Ik zou het niet doen. Waarschijnlijk wordt de geschiedenis dan zo veranderd dat de wereld van nu er heel anders uit kan zien. Natuurlijk is er een kans dat de wereld er beter uit ziet, maar de kans is er ook dat men niet leert van fouten uit het verleden en dat de wereld er nu veel slechter uit ziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik de mogelijkheden had in die tijd had ik hem niet vermoord maar had met hem willen praten.Wat hem bezielde en door te dringen in zijn gedachten.
Er had een hoop leed gespaard gebeleven ....hummmm het is een lastige vraag ,want ik denk dan weer, misschien was er dan een tweede soort hitler geweest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je had met hem kunnen praten, maar zeker niet tot hem door kunnen dringen. Iedereen die het niet met hem eens was liet hij vermoorden. Daarom knikte iedereen ja in zijn omgeving. Grotendeels vanuit angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja dat is zo Dounja maar het is een lastige vraag een "droom vraag"...maar ik weet zeker dat ik niet ja had geknikt !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Josephina: Dat zegt iedereen en een aantal mensen zou dat inderdaad ook niet doen, maar er zijn tests gedaan waarbij ze mensen opdrachten hebben gegeven om andere pijn te doen (natuurlijk niet echt, maar het idee dat die mensen hadden was wel dat het echt was). Helaas doet het overgrote merendeel gewoon wat hem wordt opgedragen, zelfs zonder vragen te stellen. Zelfs als ze achteraf zich naar voelen omdat ze een ander pijn hebben gedaan.
Nee, ik zou hem niet doden. Gewoon omdat dingen gebeuren zoals ze gebeuren, gaan gebeuren zoals ze gaan gebeuren en gebeurd zijn geweest zoals ze gebeurd zijn geweest.
Het leven (en alles wat daar bij hoort) is zoals het is en het gaat zoals het gaat.

Toegevoegd na 14 minuten:
En nee, de wereld zou daar niet significant beter van worden, maar ook niet per definitie slechter.

Ik geloof dat alles gaat zoals het 'moet' gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Significant is met een C. (Kom ik achter omdat ik het woord op moest zoeken hoor :-P normaal ben ik de gene die de fouten maakt met m'n dyslexie...)

Maar goed het antwoord:
Neen; ik zou hem niet hebben vermoord. Dit omdat als hij niet 'n oorlog zou beginnen iemand anders het wel zou hebben gedaan. Nu kunnen wij leren van het verleden... En d'r zijn ook weer goede dingen uit voort gekomen; 'n beter samenwerking tussen Europese landen. Al vind ik ze nu weer een beetje doorslaan met de nieuwe grondwet...

En daarbij zou komen dat ik er veel te schijterig voor zou zijn :-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik sla wel eens door in mijn nieuwe spelling - waar ik af en toe nog geen touw aan kan vastknopen)
Ik zou al niet terug in de tijd gaan, omdat dat veel te veel verstoord waardoor ik mijn eigen bestaan in gevaar zou brengen (of heb ik te veel naar Back to the Future gekeken? :-) ).
Antwoord op de vraag: door de tweede wereldoorlog zijn mijn ouders geworden wie ze zijn. Door wie ze zijn hebben ze mij gekregen en ben ik wie ik ben. Zoals ik al zo vaak heb verteld ben ik tevreden met wie ik ben. Ik zal dus niets in het verleden veranderen, omdat dat mezelf zou veranderen.
Stel doordat ik Hitler in 1930 neerschiet wordt mijn vader (of mijn moeder) niet eens geboren of ontmoet mijn vader mijn moeder niet, of later of juist eerder. Met dat doodschieten van Hitler, kan ik dus niet geboren zijn, dus kan ik ook niet terug in de tijd gaan om hem te doden.
Al met al blijft er een paradoxaal probleem over.

Maar stel nu dat mijn idee van hoe dat zou gaan helemaal niet klopt. Dan zou Hitler dus in 1930 (bv) al dood zijn en zou er geen tweede wereldoorlog zijn of een andere. Er zouden waarschijnlijk niet zo veel Joden vermoord zijn.
Ja de wereld zou er dan anders uit zien, waarschijnlijk met heel wat meer mensen dan nu, maar of het beter zou zijn weet ik niet.

Feit is wel dat we (de mensheid, of ieder voor zich) niet echt iets geleerd heeft van de tweede wereldoorlog. Dat wat Hitler deed gebeurt nog steeds. Misschien wel omdat degenen die dat nu doen hem als voorbeeld nemen, wie weet, maar ik denk dat het ook gewoon iets is dat in de mens zit (misschien niet in allemaal, maar er was ook maar 1 Hitler nodig om die ellende van toen te veroorzaken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je een rotte appel uit de mand haalt, zit er misschien nog wel een in die nog rotter is, waardoor je uiteindelijk nog slechter af bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan hadden we Hitler nu nooit gekend en dan was Stalin de grootste slechterik geweest en daarna, en daarna....
Dat wordt nog een omvangrijke moordpartij op den duur.
Ik zou er niet aan beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je weet niet wat je teruggekregen zou hebben,als Hitler gedood was. Hij was beslist niet de enige met de nationaal socialistische denkbeelden! Er waren wel weer anderen opgestaan,die het stokje van hem hadden overgenomen! Ik zou het niet doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Enneh, als er nu één procent kans was dat er dan een paar miljoen mensen minder werden vermoord, wat dan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ,maar dat weet je niet van te voren.
Nee, dit zou ik niet gedaan hebben. Simpelweg omdat ik toen nog niets wist welke gevolgen zijn leven zou hebben.
Iemand is toch onschuldig zolang hij nog geen strafbare feiten gepleegd heeft? (ja zelfs adolf hitler)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat zou ik zeker niet doen,ook Hitler was een mens en een kind van zijn tijd,en de tweede wereldoorlog kun je zowie zo niet los zien van de eerste wereldoorlog,hoe vreselijk de daden van dat heerschap ook waren,hij zou vermoedelijk nooit de macht hebben kunnen grijpen als de bevolking van Duitsland niet een neerwaardse spiraal gedwongen was door de herstelbetaling vanuit de eerste wereldoorlog,welke de Duitse economie volledig lamlegde en de inflatie aanwakkerde tot een hyperinflatie waardoor de ontevredenheid een hoogtepunt bereikte en een dergelijke demagoog een machtig man werd,omdat hij een gehoor vond bij andere ontevredene.
De Teedw Wereldoorlog is een gebeurtenis die zijn sporen heeft nagelaten,slechte maar ook goede dingen heeft voortgebracht waaronder de VN deze had voordien geen enkele kans van slagen en ook nu nog hebben we daar profijt van, ik geloof dat als deze organisatie niet bestond we de betrekkelijke rust die we de laatste 64 jaar gehad hebben niet gehad hadden als de WO 2 niet gehad hadden,waarbij aangetekend dat ook de balkan oorlog nog zijn oorsprong gedeeltelijk had in 'WO1 en gemakkelijk zonder de VN over had kunnen slaan naar de rest van Europa.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Wat gebeurd is is jammerlijk en helaas gebeurd. Ik ben niet alleen bang voor het onbekende, maar zou vooral niet willen weten wat voor dingen er zouden kunnen gebeuren wanneer Hitler niet degene was om de grenzen te overschrijden.
Ik geloof dat er om de zoveel tijd een ramp nodig is om mensen wakker te schudden. Ruzies en onbegrip zullen altijd bestaan en daarom kan het niet anders dan af en toe escaleren. Als je alleen al aanwezig bent in de geschiedenis heb je invloed op de toekomst (misschien blokkeer je wel de liefde op het eerste gezicht tussen twee mensen wiens kleinzoon de uitvinder is van het geneesmiddel tegen aids)

Toegevoegd na 2 minuten:
...van de geschiedenis moet je leren nietwaar
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Marleen;

De situatie in Duitschland was zo explosief omdat de kiem voor WOII al lag opgesloten in de afloop van WOI. Dus ook zonder A.H. hadden de drijvende krachten achter die kleine ophitser ook wel een andere manier gevonden om vroeg of laat weer een grote omwenteling uit te lokken. En of de zaak er dan beter op zou zijn geworden? Ik geloof er dan ook niet in dat je met de geschiedenis zou moeten sleutelen. Ik zou zelf ook te laf zijn om dat vonnis te voltrekken, denk ik. Maar misschien dat ik Von Stauffenberg's tas met de bom stiekem toch wel aan de 'juiste' kant van de tafel had willen zetten....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt wel veel fantasie nodig voor deze vraag, dus ook voor het antwoord. Er zou veel anders zijn gegaan, maar wellicht hadden we dan nog steeds elkaar bestrijdende landen gehad, in plaats van een Europa dat zegt "dat nooit meer".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er al een manier was geweest om de 2e wereldoorlog te voorkomen dan had het verdrag aan het eind van de eerste er anders uit moeten zien. Zodanig dus dat Duitsland NIET tegen gigantische herstelbetalingen aan moest hikken, maar dat de duitsers gewoon weer een normaal leven konden opbouwen. Ook zou er dan mogelijk wat gedaan kunnen worden (met voorkennis) tegen de crisis eind jaren 20. In dat geval zou een Hitler wel de gedachten gehad kunnen hebben maar nauwelijks de kans om de macht te grijpen.
Dus als je terug kon in de tijd dan dus naar 1918-1919
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kweet niet zeker.
Maar Hitler paste zo goed in de tijdgeest althans toen dat ik denk dat het toen een noodzakelijk kwaad was.
Ik bedoel dus hiermee dat je nooit kunt weten wie zijn plaats dan ingenomen zou hebben en zijn naaste handlangers waren ook zeer slechte.
En je kunt de geschiedenis nu eenmaal niet veranderen.
En dan valt er ook niets meer uit te leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk zou ik, als je de kennis had gehad wat hij allemaal zou doen, hem kunnen vermoorden.
Maar ik denk niet dat het veel verschil zou maken voor de wereld.
Als Hitler er niet was geweest was het wel iemand anders geweest. Zelfs in deze tijd zijn er nog genoeg mensen die dezelfde ideeen hebben als Hitler...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat ik hem zal doden, want wat dat betreft ben echt een mens. Ik zou waarschijnlijk ondanks de kennis over Hitler, passief zijn en alles over mij heen laten komen.
Wij zouden toch moeten leren uit het verleden?
Als ik naar het heden kijk zie ik dat er helaas nog geen duidelijke les uit het verleden getrokken is.
Ja op 4 mei staan wij stil.... maar hoe staat wij er nu echt voor met onze tolerantie en verdraagzaamheid.
Hoeveel mensen worden er vandaag de dag ondanks onze kennis uit het verleden nog vermoord om het anders zijn?
Denk aan de genocide in Rwanda en Srebenica.
Dit heeft jarenlang kunnen plaatsvinden en wij mochten ervan meegenieten via de beelden op het nieuws.
Is er 1 persoon opgestaan om dit te voorkomen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had hem eerder aangemoedigd om zich vooral te concentreren op het schilderen in 1933 dan was al die ellende niet gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dat je geen aanklacht kan indienen tegen aanzetten tot haat met terugwerkende kracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik krijg hoofdpijn van denken over tijdreizen. Zoiets ingewikkelds als terugreizen in de tijd om de jonge Hitler te doden laat je beter aan de professionals over. En die hebben het niet gedaan, want de geschiedenis is nog steeds dezelfde.