Ik heb 24 sep aangetekend een bezwaarschrift bij de gemeente ingediend en nog steeds geen beslissing. mag dit?

terugvordering van de wij(wet investering jongeren)
volgens artikel 7:10 lid awb moet de gemeente binnen 6 weken een beslissing hebben genomen.
De termijn mag worden verlengd met max 4 weken als ik daar schriftelijk over geinformeerd wordt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

De gemeente had al een beslissing moeten nemen. Binnen het bestuursrecht geldt een standaardtermijn van 8 weken geloof ik, maar veel gemeentes hanteren zelf de kortere termijn van 6 weken. Ze mogen daar inderdaad langer over doen (bijvoorbeeld als er aanvullende informatie nodig is) maar dan moeten ze je daar schriftelijk over informeren.

Heb je al gebeld hierover? Wat wordt gezegd dat de reden is dat er nog geen beslissing is genomen?

Het beste kun je de gemeente schriftelijk in gebreke stellen, liefst door middel van een aantekende brief. Dat kunnen ze niet zomaar naast zich neerleggen. Het uitblijven van een beslissing zou je op kunnen vatten als een positief antwoord op je bezwaar, maar dat is juridisch wel een beetje wankel. Je kunt er echter voor kiezen om in je brief - waarin je de gemeente in gebreke stelt - dit ook te benoemen, dat je er dus bij deze vanuit gaat dat je bezwaar is toegekend, tenzij ze je binnen tien werkdagen schriftelijk laten weten dat dit niet zo is.

Mocht de gemeente niet reageren op de in gebreke stelling (ze moeten hierop reageren, maar ik heb wel eens meegemaakt dat een gemeente zelfs dit naast zich neerlegde) zoek dan juridische hulp. Je kunt informeren bij het juridisch loket voor een eerste oriëntatie, daar kunnen ze ook vast met je uitzoeken of je eventueel recht zou hebben op gesubsidieerde rechtsbijstand, mocht het zover komen dat je die nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Als de gemeente een commissie van advies voor de bezwaarschriften heeft (wat meestal zo is) is de termijn 12 weken.
NB: de termijn gaat lopen vanaf de uiterste datum dat je bezwaar kon maken. Kan eenmaal worden verleng met max 6 weken, maar dat moet gebeuren voor de oorspronkelijke termijn verstrijkt. Ik weet dus niet of die termijn al is verstreken.
teusvh
12 jaar geleden
Dat van die ingebrekestelling zie ik overigens niet zo. Dat geldt alleen als op een aanvraag niet tijdig wordt beslist. Een bezwaarschrift is geen aanvraag. Wel kun je als de termijn is vertstreken naar de rechtbank. Daarbij is (een beetje) deskundige hulp wenselijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het uitblijven van een beslissing op bezwaar is toch niet heel anders dan dat niet op een aanvraag wordt beslist? Mbt de termijn ga ik er vanuit dat de informatie die VS geeft, juist is. Dat betekent dat de termijn 6 weken is, en dat die verlengd mag worden met 4 weken. In dat geval is de gemeente inderdaad gewoon veel te laat. Maar is het in deze situatie zo dat de beslistermijn pas gaat lopen op de uiterste datum van de bezwaartermijn? Ik weet dat het zo werkt bij bezwaren bij de Belastingdienst bijvoorbeeld, maar in de zaken waar ik ervaring mee heb (bij gemeente vooral WMO- en WWB-, en diverse zaken tegen UWV) ging de termijn altijd in op de datum waarop het bezwaarschrift ontvangen was. Heb je een linkje met informatie over dit soort termijnen, toevallig?
teusvh
12 jaar geleden
Een bezwaarschrift is geen aanvraag. Zie onderstaand art. uit de Algemene Wet Bestuursrecht.
Artikel 1:3
3. Onder aanvraag wordt verstaan: een verzoek van een belanghebbende, een besluit te nemen. Op een bezwaarschrift krijg je ook een besluit, maar je oogmerk is om op te komen tegen een reeds genomen besluit. Dat is dus echt iets anders. Voor de termijnen zie Artikel 7:10
1. Het bestuursorgaan beslist binnen zes weken of – indien een commissie als bedoeld in artikel 7:13 is ingesteld – binnen twaalf weken, gerekend vanaf de dag na die waarop de termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is verstreken.
2. (hier niet van toepassing)
3. Het bestuursorgaan kan de beslissing voor ten hoogste zes weken verdagen.
4. Verder uitstel is mogelijk voor zover:
a. alle belanghebbenden daarmee instemmen,
b. de indiener van het bezwaarschrift daarmee instemt en andere belanghebbenden daardoor niet in hun belangen kunnen worden geschaad, of
c. dit nodig is in verband met de naleving van wettelijke procedurevoorschriften. Vroeger ging de termijn inderdaad lopen op de dag dat het bezwaarschrift werd ontvangen, maar dat is al even terug gewijzigd. Tegen het niet tijdig nemen van een besluit kun je beroep instellen bij de rechtbank.
Artikel 6:2
Voor de toepassing van wettelijke voorschriften over bezwaar en beroep worden met een besluit gelijkgesteld:
a. de schriftelijke weigering een besluit te nemen, en
b. het niet tijdig nemen van een besluit. Als je er belang bij hebt dat e.e.a. spoedig wordt beslecht kun je ook een voorlopige voorziening vragen bij de rechtbank (soort bestuursrechtelijke kort-geding procedure) Daar zijn leges voor verschuldigd, maar als de gemeente echt in verzuim was krijg je die vergoed. NB: truck van veel gemeenten is dat ze dan alsnog snel beslissen, en je vragen je beroep in te trekken. Doe dat pas als je zwart op wit hebt dat ze je leges vergoeden!

Je kunt het hele verhaal lezen op www.wetten.nl, en dan zoeken op: AWB.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor deze info, Teus! Dat komt dus deels overeen met wat ik eerder zei (verdeeld over m'n antwoord en een reactie ergens) over dat je het uitblijven van een besluit dat op kunt vatten als een beslissing, negatief of positief (minder gebruikelijk). Dát was mij namelijk wel bekend, maar niet dat een bezwaar niet gezien wordt als vraag om een besluit. Punt is echter dat de aanvrager vaak een groot belang hebt bij het voorkomen van een beroepszaak, vanwege de lengte van zo'n procedure en de kosten. Zeker vanaf dit jaar. Zijn er dan nog andere instrumenten die ingezet kunnen worden, naast het in beroep gaan tegen een beslissing wanneer deze niet tijdig is genomen?
teusvh
12 jaar geleden
Beste Lies,
De legeskosten zijn inderdaad onredelijk hoog geworden. Maar als je - terecht - beroep aantekent tegen een fictieve weigering win je die zaak altijd. Dat kost de gemeente geld. Je kunt dus ook aan de gemeente vragen wanneer ze je bezwaar gaan behandelen, waarbij je subtiel laat doorschemeren dat je beroep zult aantekenen als ze nu niet heel snel actie ondernemen.
Als je een objectief belang hebt bij een voortvarend besluit (en dat lijkt me wel het geval) kun je ook een voorlopige voorziening vragen bij de rechter, naast je beroepschrift. Dat is een soort kortgedingprocedure, die maar een paar weken hoeft te duren. De rechter zal beide procedures gelijktijdig behandelen. Als je 't handig doet kun je er er een paar honderd euro extra aan verdienen, maar het lijkt me niet correct om dat hier toe te lichten.

Andere antwoorden (2)

U had al een beslissing moeten ontvangen.

De vraag die bij mij nu opkomt is of u wel een in kennis bent gesteld over het aanhouden van het bezwaarschrift (verlenging).

Stel de gemeente in gebreke en vraag om een voorlopige voorziening (opschorting terug betaling of kwijtschelding), doe bij de aanvraag een kopie van het bezwaar en een kopie van aangetekend versturen, mocht de gemeente wederom niet reageren kunt u de bestuursrechter om een beslissing verzoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dit mag niet. De gemeente moet zich aan de wet houden en binnen een bepaalde tijd reageren. Er kunnen zelfs vergoedingen worden gegeven als het termijn van reageren wordt overschreden.
De termijn van een beslissing is in jouw geval al veel te lang overschreden, zelfs met de vier weken die het langer mag duren. Ik begrijp uit je vraagstelling dat je geen brief gekregen hebt dat de beslissing langer duurde.

Je hebt lang genoeg op een antwoord gewacht en daarom kan je het beste een brief schrijven aan de gemeente. Je kan ook bellen naar de gemeente, maar vaak wordt een brief serieuzer genomen dan een telefoontje, en met een brief heb je bewijs dat je contact hebt gezocht. Wel even een kopie maken voor je eigen administratie als bewijs.