Zijn er naast 'decennium', 'eeuw' en 'millennium' ook benamingen voor grotere tijdvakken?

Hoe noem je bijvoorbeeld een tijdvak van 10.000 jaar, of een tijdvak van 100.000 jaar? Of zijn daar geen benamingen voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (2)

Mega-annum Ma 1 000 000 jaar
Giga-annum Ga 1 000 000 000 jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de grootste tijdvakken hebben we "eon".
Volgens Wikipedia:

"Een eon in de geologische geschiedenis is de grootste eenheid voor tijd (tijdperk) in de geochronologie. Er zijn drie eonen gedefinieerd:

Fanerozoïcum (542 Ma - heden);
Proterozoïcum (2500 - 542 Ma);
Archeïcum (van het ontstaan van de Aarde tot 2500 Ma)"