Waarom werken er in een supermarkt vaker dames achter een kassa en heren op de vloer?

Heeft dat een bepaalde reden?
Waar heeft dat mee te maken dat er vaak alleen maar vrouwelijke personen achter een kassa zitten?
Waarom geen mannelijke personen?
En waarom alleen maar mannen op de vloer en geen vrouwen?en dan bedoel ik niet de vakkevullers van schoolgaanders maar de leidinggevende op de werkvloer.

Is dat dan raar als er mannen achter een kassa zitten of vrouwen leidinggevend zijn op een werkvloer?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Dat is gerelateerd aan vroeger, mannen zijn sterker dan vrouwen en vrouwen bekijken we liever.
De mannen moeten de vakken bijvullen en hoog tillen.
De vrouwen zorgen ervoor dat de mannen in de zaak niet met tegenzin aanwezig zijn en hun vrouwtjes meenemen voor ze gekocht hebben.

Het is gewoon een vorm van vraag en aanbod lijkt me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De motoriek van een man is daar niet voor geschikt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou omdat hun baas zelf bepaalt wat ze moeten doen en omdat ze er zelf voor mogen kiezen en het is helemaal niet zo dat er alleen maar vrouwen achter de kassa staan want bij ons in de winkel staan er meestal mannen bij de kassa.

je moet gewoon doen waar je het beste in bent en wat het leukst is en dat is dus bij vrouwen: achter de kassa meestal dan.
en dat is dus meestal bij mannen: vakken vullen en schoonmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is dat een vooroordeel, want ik zie ook mannen achter de kassa en vrouwen aan het vakkenvullen. Maar ik den kvooral dat het een beetje met aanleg en voorkeuren te maken heeft ; vaak mag je in een supermarkt ook een beetje kiezen wat je doet, en zullen dames eerder liever achter de kassa zitten en mannen liever de handen uit de mouwen steken. Maar zowel kassieres als vakkenvullers (en alle andere dingen die er moeten gebeuren, zoals schoonmaken, flessen innemen) worden gewoon als m/v aangenomen, hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zitten achter de kassa heus ook wel mannen. En de dames achter de kassa steken ook zeer duidelijk de handen uit de mouwen,want is behoorlijk arbeidsintensief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vandaar dat ik zeg dat het een vooroordeel is. En hoe dat beeld ook onbewust regelmatig bevestigd kan worden. zij het niet door iedereen. Ik vond de kassa vreselijk ; laat mij maar liever vracht uitpakken inderdaad.
In een supermarkt zitten vaker vrouwen achter de kassa, omdat dit een veelal part-time baan is, en het voornamelijk vrouwen zijn die part-time werken.
De leidinggevende op de vloer is vaker een man omdat dat een fulltime baan is, en het zijn (ondanks de emancipatie) toch grotendeels mannen die fulltime werken.
Overigens wil ik wel aangeven dat ik een hoop supermarkten ken waar de leidinggevenden vrouw zijn, dus ik reageer puur op wat jij hebt geconstateerd en wat jou deze vraag doet stellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vrouw achter de kassa is sneller dan een man achter de kassa.
Het is toch echt zo dat een man sterker is dan een vrouw, dus vakken vullen daar is een man beter in.