als de gastvrouw of de gastheer juist die avond naar een film op de tv wil kijken en de gast wil liever sjoelen, hoe hoort het dan?

Richt de gastvrouw zich naar de wensen van de gast, of richt de gast zich naar de wensen van de gastvrouw?

Toegevoegd na 15 uur:
Het trefwoord is "etiquette"

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De gastvrouw/heer biedt een programma aan. Daarbij is deze gevoelig voor de wensen van de gast, zodat de laatste een leuke avond heeft. :D

Je KAN natuurlijk gaan sjoelen en de film mee laten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De gastvrouw richt zich naar de wensen van de gasten. Een film kan later ook bekeken worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er kan ook later gesjoeld worden....Toch een plusje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar als gastvrouw laat je de gast kiezen wat hij het liefste eerst wil doen. En misschien is er ook maar tijd voor één ding, dan heeft de gast lekker kunnen sjoelen en de gastvrouw kan later op de avond naar haar film kijken als de gast weg is.
Dank voor het +je :)
bekijk het van beide kanten.

De gastvrouw weet dat ze iemand over de vloer heeft en dat ze dan mogelijk haar film niet kan zien. Maar zij weet wat ze wil zien en kan ervoor kiezen de gast een andere avond te vragen

De gast is onwetend, die komt op visite en mag aannemen dat hij een gezellige avond krijgt. Als hij dan naar een film zou moeten kijken die hij mogelijk niet leuk vindt is dat toch erger

Dat is de reden dat de wensen van de gast voorgaan. als ik ergens wordt gevraagd komt het niet in mijn hoofd op eerst te vragen of er mogelijk een film komt die ik misschien niet zie zitten

geheel daarbuiten zijn er tegenwoordig al zat mensen die de tv aanhebben en aanlaten als er visite komt. Dat vind ik erg onbeleefd want dan dwing je je gasten inderdaad mee te kijken met wat jij kijkt
12 jaar geleden
Kennelijk vindt de gastheer/vrouw de televisie belangrijker dan de gast, tenminste dat is mijn interpretatie. Als ik de gast was, zou ik niet eens zin hebben om daar op bezoek te gaan. Als antwoord op je vraag: als ik de gastheer was, zou er dus gesjoeld worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de min, jij nodigt me dus ook al niet uit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik nodig je uit. Vind dat je helemaal gelijk hebt. Als ik ergens op bezoek ga en ze vinden de film op de tv belangrijker, dan heb ik thuis wel betere dingen te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh leuk, graag! (maar heb je wel een sjoelbak?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik heb een sjoelbak !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vet!
Volgens mij hoort de gast de gast te zijn en dus wordt het sjoelen als de gast dat wil.

Als ik visite heb, zet ik de TV uit en gaan we gezellig praten aan de keukentafel. Ik ben eens bij een collegaatje op visite gegaan, die zette de TV aan, nou sorry, maar ik kan thuis ook TV kijken. Ik kom daar om (gezellig) te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal met je eens.Als je ergens wordt uitgenodigd en de tv moet van hun aanstaan en jij moet als gast je bek(ordinair gezegd) houden ben ik ook zo vertrokken.
Als je gasten hebt zet je geen televisie aan. Dat is dodelijk voor de sfeer. Een muziekje en eventueel sjoelen is dan gezelliger toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat hangt er van af.
als de gast onuitgenodigd spontaan op de stoep staat, dan mag hij gezellig meekijken naar de film.
is de gast daarentegen aanwezig op uitnodiging, dan hoor je aandacht voor hem of haar te hebben.
dan wordt het dus gezellig sjoelen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Jij bent de gast, als gastvrouw heb je zelf al een invulling
gemaakt voor deze avond.(als je het goed doet) De gast
heeft weinig inbreng, hier geldt de regel : aanpassen.
Het ligt er ook aan wat de bedoeling c.q. opzet is van deze
avond, misschien komt ze wel een keer bij jouw op visite,
dan deel jij de lakens uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als wij visite ontvangen, komt de TV in principe nooit aan, tenzij de gasten er om verzoeken. Als gastvrouw/heer, richt je je naar de wensen van ge gasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ligt helemaal aan de situatie.
Het werkt bij mij in ieder geval niet zo dat de gast dan ook meteen maar de baas in huis is :)
De gast komt niks tekort aan aandacht en eten en drinken, maar als ik helemaal geen zin heb om te sjoelen, wordt er niet gesjoeld hoor!
Maar ik ga dan ook weer niet een film zitten kijken en de gast half negeren.
Wel zou ik kunnen zeggen: zullen we samen een film kijken, die komt vanavond op tv en lijkt me erg gezellig om die samen te kijken!

Het ligt er ook maar net aan hoe vaak je de gast ziet en hoe lang de gast aanwezig is.
Wanneer ik hier een hele dag iemand over de vloer heb die bijvoorbeeld ook nog eens blijft slapen, vind ik dat ik best 's avonds even een film kan kijken. Wanneer ik ergens logeer word ik er zelfs helemaal nerveus van wanneer 24 uur per dag alle aandacht voor mij is, omdat ik nu eenmaal de gast ben.. Laat me even met rust, denk ik dan!

Wanneer de gast er voor een paar uurtjes is, ga ik die tijd niet opvullen met televisie. Of je moet het samen gezellig vinden voor de buis met lekkere hapjes en een warme pot thee! Dan is er niks mis mee natuurlijk!