Waarvoor worden paarden niet als " vee" aangeduid?

waarom koeien, varkens etc wel, een boer kan bijv toch ook paarden hebben en hen als " vee" zien?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Het is afhankelijk van wie je voor je hebt. Paarden worden ook wel tot vee gerekend. Het grote verschil met de andere vee-dieren zal zijn dat paarden normalerwijze niet voor consumptie worden gefokt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Vee zijn beesten die in de landbouw om economische redenen gehouden worden, meestal als voedselbron. Daar paarden voornamelijk ter recreatie worden gebruikt, vallen deze (meestal) niet onder vee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Paarden werden gebruikt om mee te werken: ploegen, wagens trekken etc. Paarden als hobby op een boerderij zijn niet economisch.
Omdat het paard al heel lang met mensen optrekt, zie hieronder:
Het paard is door de eeuwen heen voor de mens voor allerlei doeleinden zeer waardevol gebleken. Tienduizenden jaren geleden was het paard voor de mens een belangrijke voedselbron. Er bestaan nog rotstekeningen uit die tijd waarin paarden worden afgebeeld. Vermoedelijk kreeg de mens pas in de Jongere Steentijd, die rond 6000 v.Chr. begon, de middelen om grotere dieren te domesticeren. Er wordt wel gedacht dat de Mongolen, die al eerder het rendier hadden onderworpen, er voor het eerst in slaagden het paard te domesticeren. Chinees aardewerk uit circa 3500 v.Chr. ondersteunt deze theorie. Het vermoeden bestaat dat dit ook voor het paard zelf voordelen had, aangezien na de laatste ijstijd de grote open vlakten in voor paarden ongeschikte dichte bossen veranderden.

Een dubbelspan trekpaarden gebruikt in de bosbouw in het Zevengebergte
Een andere theorie gaat ervan uit dat de domesticatie van het paard voor het eerst heeft plaatsgevonden in de Zuid-Russische steppe, door mensen van de Sredny Stog-cultuur (omstreeks 4000 v.Chr.). Er bestaan goede redenen om aan te nemen dat de Sredny-Stogmensen voorouders waren van de oer-Indo-Europeanen.

In het wild lopen paarden op onbeslagen hoeven. In het verleden werden hoefijzers als noodzakelijk beschouwd wanneer paarden zware lasten moeten dragen en wanneer zij veel over verharde wegen moeten lopen. Tegenwoordig menen sommigen dat hoefijzers onnodig zijn, en zelfs schadelijk kunnen zijn voor de paardenhoef. Daarvoor bestaan tegenwoordig verschillende methoden, waarover de meningen verdeeld zijn.

In Nederland werden in 2010 ruim 140000 paarden en pony's gehouden.[1]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een paard wordt gezien als edel dier, zie ook de eerder gegeven antwoorden. Een paard heeft geen poten, maar benen.
Vee heeft poten.