Wat betekend: De opname van de cliënt is via de BOPZ commissie verlopen. ?

Ik snap niet precies wat ze hiermee bedoelen...

Toegevoegd na 2 uur:
Ik weet waar BOPZ voor staat, maar wat is een POZ commissie dan? Ik kan dit ook nergens vinden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

BOPZ staat voor Bijzondere Opnemingen Psychiatrische ziekenhuizen.

Toegevoegd na 6 uur:
Voert de BOPZ wet uit:De Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ) regelt de onvrijwillige opneming van mensen met een geestesstoornis in psychiatrische ziekenhuizen, instellingen voor verstandelijk gehandicapten en psychogeriatrische verpleeghuizen. Ook bevat de wet een regeling van de rechtspositie van personen, als ze eenmaal onvrijwillig opgenomen zijn. Dit betreft onder meer regels voor (dwang)behandeling en vrijheidsbeperking.
fremar
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, okay, dat wist ik. Maar wat is de BOPZ commissie?
fremar
12 jaar geleden
Deze voert de BOZP wet uit:
De Wet bijzondere opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ) regelt de onvrijwillige opneming van mensen met een geestesstoornis in psychiatrische ziekenhuizen, instellingen voor verstandelijk gehandicapten en psychogeriatrische verpleeghuizen. Ook bevat de wet een regeling van de rechtspositie van personen, als ze eenmaal onvrijwillig opgenomen zijn. Dit betreft onder meer regels voor (dwang)behandeling en vrijheidsbeperking.
Dat betekent dat de client opgenomen is onder dwang. Hij op zij heeft hier niet zelf voor gekozen, maar als die commissie vindt dat het in deze omstandigheden beter is dat de client opgenomen wordt, dan gebeurt dit.
Dit kan gaan om dementerenden die niet meer weten wat ze willen,of de situatie niet meer goed in kunnen schatten. of mensen die psychisch in de knoei zitten
anneliez
12 jaar geleden
Antw 1 geeft je de vertaling. Een psychiater die je niet kent moet de beoordeling doen. Hij heeft gesprek met je waarbij hij 4 kenmerken toetst.
Is er sprake van gevaar, is er sprake van psych aandoening, weigert patient opname, is opname de enige manier om de crisis te bezweren.
Als t antw ja is dan wordt je opgenonen via bopz. Dan krijg je een ibs opgelehd, dat is een in bewaring stelling.
Het verzoek tot opname gaat naar de burgemeester, die geeft toestemming. De patient moet dan direct mee en nag vrijwel niks meer. Hij wordt gedwongen en gesloten geplaatst. Na 3-5 dagen bepaald de rechter of de ibs verlengs wordt of dat de patient weer weg mag.