Is het CBS betrouwbaar?

Waaruit blijkt dat de cijfers worden gecontroleerd door een andere partij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Cijfers zijn, zoals ze zijn. Waarom zou je twijfelen aan het feit dat 51% van de Nederlanders vrouwen zijn en 49% mannen? Even als voorbeeld want dat is natuurlijk geen statisch gegeven, maar controle verandert dat feit niet. Wel moet altijd duidelijk zijn hoe cijfers tot stand komen.

Iets anders is de interpretatie van die cijfers. Dan nog is er niets mis met statistiek als duidelijk is hoe die interpretatie tot stand gekomen is.

Maar er kan wel heel veel misgaan bij het gebruik van statistische gegevens. Voor of tijdens het verzamelen van cijfers kan al een selectie worden gemaakt. Als verzuimd wordt dat (duidelijk) te vermelden is er sprake van manipulatie. De presentatie van de cijfers biedt nog veel meer mogelijkheden om de feiten naar je hand te zetten. In de politiek wordt veelvuldig selectief gebruik gemaakt van dit soort manipulaties. In de commerciële sector net zo goed, om ons voor te liegen welke voedingsmiddelen en medicijnen we moeten gebruiken.

Het CBS wordt geacht om op een onafhankelijke manier zijn werk te doen. Ik heb geen reden om daaraan te twijfelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Statistieken zijn sowieso de grootste leugens die er zijn. Er wordt veelal uitgegaan van gemiddelden. Aldus mijn oud-lerares in statistieken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitgaan van gemiddelden betekend nog niet dat het leugens zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jawel, want de waarheid wordt niet helemaal gesproken, dus is het een leugen, maar anders gezegt, een halve leugen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wetenschap wordt gaandeweg meer als 'het is maar een mening' beschouwd. Onterecht en ik erger me daaraan. Ik begrijp de kritiek op statistiek wel maar die blijkt altijd voort te komen uit het misbruik dat van statistieken wordt gemaakt. Statistiek op zich is een wiskundige wetenschap, hoewel de interpretatie van cijfers het risico in zich heeft om minder exact uit te pakken.
Ach, wat is betrouwbaar.
Statistiek kan heel manipulerend zijn.
Ik noem maar een voorbeeld:,, het aantal geweldsdelicten is dit jaar met wel 10% gestegen''.
Dat klopt, maar tasjesdief is van categorie veranderd, van vermogensdelict naar geweldsdelict. (bestaand voorbeeld)

Of: ,,wel 50 % van de vrouwen is dommer dan de gemiddelde man'' (een doordenkertje)

Statistiek kan dus heel misleidend zijn.

Het CBS is in die zin betrouwbaar dat je ervan kunt uitgaan dan er deskundigen aan het werk zijn, dat er niet zomaar wat wordt geknutseld door amateurs. Maar ze kunnen natuurlijk wel cijfers op een misleidende manier presenteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker is het CBS betrouwbaar. Er is een heel rapport waarin uitgelegd wordt hoe fouten opgespoord en gecorrigeerd worden, zie daarvoor de bronvermelding. Elke soort gegevens heeft een eigen methode ter controle.
Nadat de herkenbare systematische fouten automatisch zijn gecorrigeerd wordt begonnen met handmatige controle en correctie. Deze processtap wordt uitgevoerd door gaafmakers of analisten. Die worden hierbij meestal ondersteund door software waarmee ondermeer controleregels automatisch toegepast kunnen worden en waarden interactief veranderd kunnen worden. Er wordt dus behalve van handmatig ook interactief gaafgemaakt.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je antwoord gaat meer in op wat de vraagsteller vraagt dan de mijne.