Wat voor financiële en milieukosten zijn het gevolg van de snelheidsverhoging naar 130 op snelwegen in Nederland?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat kun je zelf ook (schattend) berekenen toch?
ItisILeClerc
12 jaar geleden
wat de kosten ook zijn, ze vallen in het niet bij het rijplezier dat het oplevert

Antwoorden (1)

Hier kun je nooit van je leven een antwoord op geven. Simpelweg omdat dit praktisch gezien niet precies valt te berekenen. Je zou wel een indicatie kunnen nemen, echter spelen hierbij zoveel factoren een rol.

Milieu factoren:
- Soorten auto's (uitstoot bij 130 km/h t.o.v. 120 km/h)
- Misschien stoot je meer uit bij 130 km/h, maar omdat je korter onderweg bent kan dit toch nog lager uitvallen (dus CO2 uitstoot over afstand i.p.v. snelheid)
- Hoeveel km wordt er gereden en wordt dit nu meer.

Financiële factoren:
- Soorten auto's (Misschien wordt er meer of minder benzine verbruikt, welke soort auto's hebben we en hoeveel zijn er van elk)
- Wat levert de "tijdswinst" op
- Komen er niet meer ongelukken waardoor de tijdswinst nooit wordt ingehaald
- Mocht er tijdswinst zijn, wat levert dit dan netto op per Nederlander.

Ik kan nog wel even door gaan.

Zoals je ziet zijn er zo veel factoren dat het praktisch gezien onmogelijk is om dit te beantwoorden. Je zou het rijgedrag van elke persoon in Nederland moeten analyseren, maar aangezien er dagelijks weer nieuwe chauffeurs bij komen en "stoppen", valt dit niet te zeggen.

Het enige wat er zou kunnen gebeuren is het afschatten, echter om een goede en betrouwbare schatting hiervan te maken, heb je ook weer erg veel informatie nodig.

Denk dat dit zo goed als niet te beantwoorden valt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik moet het toch oneens met je zijn. ik neem aan dat de invoering ervan behoorlijk wat administratieve lasten met zich meebrengt, waar een ministerie een prognose voor moet maken. nieuwe borden langs de snelweg kosten ook een hoop, en de aanpassing van wetgeving, snelheidscontrole apparatuur, etc. Dit moet allemaal in overweging worden gebracht door de overheid. Zelfde geldt voor de milieulasten. Er zijn tests gedaan die uitwijzen wat voor extra belasting dat met zich meebrengen, en die uitkomsten kun je gebruiken voor een dergelijke prognose. Verder zijn er heel veel data beschikbaar over rijdend Nederland, waarbij het helemaal niet nodig is om van iedere persoon zijn/haar rijgedrag te analyseren. Ik ben benieuwd of er verkeers- en/of milieu experts op Goeievraag.nl aanwezig zijn die hier iets over weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Borden en administratieve kosten ja, maar snelheidsapparatuur hoeft enkel de software aangepast te worden. Als je goed leest zie dat ik ook spreek over een een precieze hoeveelheid. Een schatting kan iedereen maken. Ik denk ook dat het financiële gedeelte eenvoudiger is dan het milieu gedeelte. Dit hangt namelijk ook af van het rijgedrag van mensen. Maar dan nog kun je onmogelijk precies zeggen hoeveel € het precies oplevert als we 130 mogen rijden. Noch kun je precies de invloed op het milieu beschrijven.