Wilt iedereen in een discussie graag winnen met zijn/haar eigen mening/feiten?

Geldt het voor iedereen die een discussie begint of erin zit dat hij/zij alles eraan doet om zijn/haar standpunt te verdedigen? Laatst was ik op school bij een discussie betrokken en merkte dat sommige heel fanatiek waren in het discusiëren. Ze wilde dat er graag geluisterd werd en dat hun punt erg belangrijk werd gevonden.
Is dit normaal in een discussie en wat bepaald of iemand eerlijk en redelijk is in een discussie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Als je jouw standpunt niet wil verdedigen en daarmee de discussie wil winnen, is er geen discussie.

Het is normaal dat je verwacht dat er naar je geluisterd word en dan dat je wil dat anderen het met jou standpunt eens zijn. Het is ook normaal om in dezelfde discussie naar de standpunten van een ander te luisteren.

Het kan ook heel goed dat een discussie geen uitkomst geeft. Wat veel voorkomt bij meningen, ieder heeft zijn eigen mening.
Bij feitendiscussie is het van belang dat het je lukt om het genoemde feit te bewijzen, waarmee je de ander kan overtuigen van je gelijk.

Maar een discussie heeft nooit een winnaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij elk soort van gesprek of discussie hoort het te luisteren en/of je argumenten naar voren te kunnen brengen.
Heel vaak wordt dit uit het oog verloren door de drang te willen winnen.
Hoor en wederhoor en respect voor elkaars mening, anders is het geen discussie meer maar een strijd die niets meer te maken heeft met een normaal uitwisselingen van meningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een overtuiging is een virtuele persoon, die vecht om te overleven... En die vecht dan met een andere virtuele persoon, een andere overtuiging... Die gaan dan een gevecht aan, men noemt dat dan een debat... En je vecht voor het leven om een overtuiging te winnen...

Voor een vlag (is dat geen overtuiging) willen soldaten sterven... En politiekers willen sterven voor hun politieke overtuiging... En heiligen (priesters en dergelijke) willen ook sterven voor hun religieuze overtuiging...

Redelijk en eerlijk bestaat niet in discussies... Het is de snelheid, af troeven, overheersen, de ander de stem ontnemen, anderen overhalen om naar jou the luisteren, kortom eerlijk en redelijk bestaat niet in discussies... Moet je maar eens naar Pauw en Witteman kijken, is dat eerlijk en redelijk wat ze doen? Nee hoor... Dat is het niet...

Iedereen die een overtuiging heeft, wil die verdedigen en winnen... Weet je hoe dat komt?

Kijk en luister heel goed nu naar mij... Is het je opgevallen dat je achter je overtuigingen aanloopt... En dat die overtuigingen veranderen, maar de wil om te winnen niet... Je was overtuigt van Sinterklaas en nu niet meer... Je was overtuigt dat pappa alles wist en nu weet je zeker van niet... Dus je overtuigingen veranderen steeds maar weer, maar je loopt ze altijd net zo hard achterna...

Dat moet een eye-opener zijn voor je... Als dat niet zo is, ben ik er van overtuigd dat je het ooit wel zult gaan zien...

Maar ja je moet maar een beetje meestribbelen dan...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee bij mijn weten alleen zien hoever je kunt gaan in rivaliteit en/of je er iets van op kunt steken.