Waarom kan een pinpas wel door een pinautomaat maar niet langs magnetische voorwerpen??? Want een pinautomaat is toch ook magnetisch???

Zie vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee hoor, een pinautomaat is NIET magnetisch.

Waarom zou een pinautomaat magnetisch moeten zijn? Dat verstoort de meting alleen maar.

Een pinautomaat (die nog met de magneetstrip werkt) LEEST alleen de magnetisch opgeslagen informatie uit de magneetstrip op de pas. Dus de magneetstrip op de pas is magnetisch; jij haalt die magneetstrip langs de lezer in de automaat, de automaat leest de informatie, en kent dan jouw gegevens.

Vandaar ook dat je een pinpas niet bij een magnetisch voorwerp mag houden: dan wordt de magnetische informatie die op de magneetstrip staat, gewist.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het verschil zit hem in de kracht van de magnetisme.
een pinautomaat is wel machnetisch maar slechts zeer licht, te weinig om de pinpas te beschadigen.

het is dus de hoeveelheid magnetisme van een machneet die de pas beschadigd.

Toegevoegd na 4 minuten:
en als reactie op het bovenstaande antwoord, een pinautomaat is wel degelijk magnetisch.
dit omdat het aflezen van een machnetische pas een magnetische detector nodig heeft.

bekijk het maar zo, als je een machneet bij metaal houd word het altijd aan getrokken, maakt niet uit of het de noord of zuidpool van de machneet is.

maar hou je een machneet bij een andere magneet dan stoten ze elkaar af, of trekken ze elkaar aan.
door deze in de pas af te wisselen krijg je eentjes en nullen en kan je binaire codes opschrijven.
en die leest het apparaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
De lezer leest inderdaad de magnetische informatie - maar NIET door er zelf een magneetje bij te houden. De magnetische nullen en enen die op de pas staan, schuiven langs een leeskop in de pinautomaat. Die leeskop bevat een spoeltje. In dat spoeltje worden stroompjes opgewekt door de voorbijschuivende nullen en enen - dat gaat via magnetische inductie, net als bij een dynamo op een fiets, maar dan veel minder sterk. Dat is de reden dat je een pinpas met de juiste snelheid langs de lezer moet halen. Hetzelfde principe wordt gebruikt bij het lezen van magnetische tapes en cassettebandjes (wie kent ze nog?).
Als je de pinpas langs een magnetisch voorwerp houdt haalt de magneet de gegevens weg die er op je pas stonden, zoals je pincode, je pasnummer en je rekeningnummer. De pas is namelijk door een bepaald soort magneet beveiligd.