Waarom wordt in Belgie de schade als gevolg van zelfdoding door trein op de nabestaanden verhaald en in Nederland niet?

Als mensen hun leven beëindigen door voor de trein te stappen levert dat veel schade op. Immateriële schade voor treinpersoneel en hulpverleners, materiële schade aan de trein, de kosten van inzet hulpverleners, schade door vertraging reizigers enz. In België brengen de spoorwegen de kosten in rekening bij de nabestaanden van de overledene. Of diens aansprakelijkheidsverzekering. Waarom in Nederland niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Omdat er vroeger in het regeringsplan voor de NMBS zo over beslist was in België. In Nederland zal men niet tot die beslissing over gegaan zijn, omdat zoiets onmenselijk is tegenover de nabestaanden.

Maar je vraag klopt niet helemaal. Om de kosten te recupereren, richt de NMBS zich nu vooreerst tot de familiale verzekeraar. Indien die onbestaande is, tot de notaris die de nalatenschap regelt.

De NMBS heeft besloten de schade niet meer van de familieleden terug te vorderen indien de nalatenschap deze kosten niet draagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Waarom zijn er in Nederland wel coffee shops en in België niet? Tjaah, dat is nou eenmaal zo. Die dingen zijn zo vastgelegd in het wetboek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt domweg door het verschil in wetgeving. Ik vermoed,dat er nog tientallen, zo niet honderden van zulke verschillen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de diepere grond daarvan wil weten, moet je de protestantse en de katholieke moraal bekijken. Daar ligt de oorzaak van die wetgeving.
Bronnen: