Uit persoonlijke ervaring: Ja!
Harde woorden blijven zeker hangen en kunnen zeker een effect hebben op het dagelijks functioneren van een persoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan wel, hoeft niet.
Ritsuka
12 jaar geleden
op elke leeftijd kan het schadelijk zijn, maar vooral in de puberteit, als de hormonen al door je lijf gieren en je allerlei veranderingen meemaakt, ben je extra gevoelig voor kritiek.
Jazeker, spreek uit ervaring. Het gezegde "schelden doet niet pijn" heb ik daarom ook nooit begrepen. Je kan er echt een minderwaardigheidscomplex aan overhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hier een heel simpel antwoord op is. Ik denk namelijk van wel, helemaal als je iemand met hele persoonlijke dingen confronteert. Zoals iemand pesten die dik is. Mensen kunnen hier veel aan over houden , zoals een slecht zelfbeeld, en dit kan ook op langere termijn slechte invloed hebben op het leven van iemand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja want iemand kan daar heel erg onzeker van worden, ook later in zijn of haar leven. De persoon verliest dan het vertrouwen in mensen en het duurt dan heel lang voordat hij weer iemand vertrouwt. Dit achtervolgt de persoon de rest van zijn leven.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als iemand door jongeren op straat wordt uitgescholden kan de persoon in het ergste geval straatvrees krijgen, uit angst om weer uitgescholden worden. En deze persoon zou dan hulp moeten vragen van een instantie om weer zekerder te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan.

Als iemand die ik toch al niet mag tegen mij zegt
"wat ben je toch een trut".............of iets dergelijks,
dan kan mij dat niet veel schelen en niet veel deren.
Incidenteel schelden is niet schadelijk.

Als datzelfde gezegd wordt door iemand om wie ik
veel geef, dan komt dat harder aan. Dan voel ik mij eerder gekwetst.
Maar als de relatie goed is dan wordt het wel bijgepraat en dan gaat dat gekwetste ook wel weer over.
Niet schadelijk: in tegendeel, je kan er wat van leren.

Gekwetst worden doe je zelf.
Als iemand een keertje wordt uitgescholden, dan hoeft die daar verder geen schadelijke gevolgen van te hebben.
Het ligt er aan in hoeverre je het je aantrekt.
En in hoeverre je er boven kan staan.
Of er overheen kan groeien.

Als je als kind langdurig gepest wordt, dan vind ik dat een ander verhaal.
Het "schele wiep" wat mij als kind veelvuldig werd toegeworpen, dat zal ik niet vergeten.
Maar ik heb er geen blijvende schade van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, natuurlijk is dat schadelijk. Schelden doet pijn, zeker als je jong bent en nog onzeker in het leven staat.

Schelden is het tegenovergestelde van complimenten uitdelen, lief zijn voor een ander, je vriendelijk en beleefd opstellen. Het is, met andere woorden, het tegenovergestelde van beschaving.

Uiteindelijk is iemand uitschelden vooral schadelijk voor degene die scheldt. Degene die uitgescholden wordt zal hopelijk sterk genoeg zijn om die onzin van zich af te schudden en er het zijne / hare van te denken. Degene die scheldend door het leven gaat is natuurlijk heel sneu: zo iemand heeft heel weinig zelfvertrouwen. Immers, iemand met voldoende zelfvertrouwen heeft het helemaal niet nodig om iemand anders de grond in te boren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt zelf niet het idee dat je degene die jij uitscheldt, schade berokkent. Waarom stel je de vraag dan? Maar vraag jezelf gewoon eens af: waarom scheld ik mensen uit? Om mezelf een houding te geven, om stoer te doen? Om niks van mezelf te hoeven laten zien? Omdat ik weinig zelfrespect heb en dat wil afreageren op een ander?
Fysiek niet, maar zoals al eerder is aangegeven geestelijk zeker wel. Dan hangt het natuurlijk nog van de ernst van het schelden af.

Ook kan de een er wat beter tegen dan de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja , schelden kan psychische schade veroorzaken .
tenzij iemand een olifant huid heeft .

een pak rammel doet ook pijn , maar is minder schadelijk voor de brein.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand met een tere ziel zal er zeker aanstoot aannemen, maar als je de jou toegeworpen verwensingen laat beklijven, dan kom je toch ook vaak tot de conclusie dat degene die schold, op dat moment ook uit zijn doen en erg emotioneel was en niet geheel verantwoordelijk voor zijn/haar uitlatingen.
Slechts in zeer zeldzame gevallen zal het echt schade berokkenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JA!!
Ik ben vroeger dag in, dag uit, GEPEST!
En dat is inmiddels alweer 10 jaar geleden, maar ik ben nog steeds vaak doodsbang als ik leeftijdsgenoten zie lopen.
En elke dag weer draag ik de angst met mezelf mee dat ik uitgescholden word.

Gelukkig heb ik er wel therapie voor gehad zodat dit minder is geworden, maar alsnog gaat dit nooit meer 100% weg.

Vroeger in de pestperiode en zelf daarna nog dacht ik vaak aan de dood.

Sommige zullen het niet geloven, maar schelden is dodelijk!
Dat heb ik toch echt zelf bijna meegemaakt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schelden doet geen pijn zeggen ze, en lichamelijk is dat natuurlijk ook zo. Maar degene die dat spreekwoord bedacht heeft, deed dat vermoedelijk tegen beter weten in, of de wens was de vader van de gedachte, want de schade die woorden kunnen aanrichten wordt zwaar, zwaar onderschat.

Op de basisschool een keer trut of eikel genoemd worden (of erger) is inderdaad niet zo'n probleem en beter dan een klap op je hasses. Dan gaat het spreekwoord wel op.

Anders is het als je jarenlang met woorden wordt getreiterd, gemanipuleerd, gekleineerd, gepest en gesard. Dat kan levenslange gevolgen hebben door de enorme knauw die je zelfbeeld daardoor kan krijgen. Iedereen wordt wel eens gepest natuurlijk, maar als de aanpak daaromheen niet goed is, de opvang en begeleiding thuis niet helemaal voor elkaar en de school werkt ook nog eens averechts, dan kunnen dergelijke ervaringen je heel lang zoniet je hele leven achtervolgen.

Dus ja, schelden KAN heel kwalijke gevolgen hebben voor degene die wordt uitgescholden, vooral als het al iemand is met weinig zelfvertrouwen, een klein sociaal vangnet (soms alleen mamma, of zelfs die niet) en die niet al te stevig in zijn schoenen staat. Vervelend genoeg lijken die het pestgedrag ook wel áán te trekken, en helpt van school wisselen vaak niet eens. De daders komen altijd overal mee weg in de regel.