Als je kindermisbruik vermoed doe je het volgende:

Ga geen mensen beschuldigen.

Zet eerst de feiten op een rijtje, schrijf ze op. Geef aan welke signalen je hebt opgevangen en met wie het kind in aanraking komt.

Als het je eigen kind betreft heb je met je kind hierover gesproken? Noteer ook of er terughoudendheid was en de reactie.

Zoek vervolgens hulp bij de bevoegde instanties. Bij vermoeden van seksueel kindermisbruik kan je eventueel anoniem bellen met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling op 0900-1231230. Je kunt ook terecht bij de Stichting Voorkoming van Kindermishandeling (VKM):

Laan Copes van Cattenburch 72
2585 GD Den Haag
fax. 0031-70/358 47 12

De mensen die hier werken kunnen u het juiste advies geven over wat verder te doen, en kunnen eventueel actie ondernemen wanneer uw vermoeden voldoende gegrond is.

Eventueel kunt u ook nog terecht bij de politie, bij een bureau Vertrouwensartsen (BVA), tel. 0320-234848 of de Raad voor de Kinderbescherming.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als het gaat om kinderporno, dan kaart je dat aan bij het meldpunt kinderporno.

Toegevoegd na 4 minuten:
Als je zelf kind bent (tot 18 jaar) kan je in eerste instantie ook terecht bij de kindertelefoon: 0800-0432 of anoniem chatten via de website.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je ouder bent en je merkt dat je eigen kind wordt misbruikt is vaak de eerste reactie om de dader aan te spreken en maatregelen te nemen (bijvoorbeeld weg uit de wijk). Ik las in Psychologie Magazine deze maand dat de slachtoffers er vaak meer baat bij hebben als de eerste reactie op hen is gericht. Dus troosten en begrip opbrengen.

Daarom kan bovenstaand stappenplan ook veel beter helpen om eerst de feiten en gebeurtenissen samen met je kind boven tafel te halen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig xx12. In ieder geval een goede vraag en mocht iemand dat wel vermoeden dan is dit de procedure die je moet nemen.

Andere antwoorden (3)

Melden bij het AMK (Algemeen meldpunt kindermishandeling.) of de politie.
Zij kunnen vervolgstappen ondernemen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Algemeen is natuurlijk advies.

Toegevoegd na 3 minuten:
Algemeen is natuurlijk advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit moet (of ken) je melden! Zie de bron.

Toegevoegd na 17 seconden:
kan*
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Dat is de site van het Advies en meldpunt kindermishandeling.
Bij een vermoeden en iets wat je NU hoort, kan je de politie bellen. Als je het zelf betreft: bel de kindertelefoon.