Waarom is het begin en het einde van de zomer-wintertijd op het eerste weekeind in maart en het laatste weekeind in oktober bepaald?

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry, bedoel natuurlijk laatste weekeinde van maart..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Men moest nu eenmaal internationaal iets afspreken. In de eerste jaren eindigde de zomertijd het laatste weekend van september, toen bedacht men dat het best een maand later kon, waarschijnlijk om economische redenen. En dat het in een weekendnacht valt is omdat dat het makkelijkste is, om te wennen, en er het minste georganiseerd hoeft te worden om de overgang zo makkelijk mogelijk te laten verlopen.
anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is puur een economische reden.

Op deze wijze heeft men op een aantal plekken minder kunstlicht nodig en blijft de arbeidscapaciteit gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wintertijd is de 'echte tijd' niet zomertijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en? Overigens loopt de wintertijd ook 20minuten voor op de werkelijke zonnetijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vroeg ik niet eigenlijk..ik weet waarom het er is maar niet waarom juist die data...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en.. Omdat je argument alleen enigzins steek houdt als wintertijd de echte tijd zou zijn, niet voor de zomertijd. Ik hoor graag van je hoe zonlicht in de zomer zorgt voor gelijkblijvende arbeidscapaciteit.
Omdat dat zo is afgesproken. Er zijn verschillende data geweest dat er gewisseld werd tussen zomer en wintertijd. (en sommige landen wisselen nog op andere tijden)

In 2001 is deze datum door de europese commissie voor europe vastgesteld.