Wat is er zo lucratief aan het doen van een grote kunst- of aparte diamantroof?

Niet dat ik het van plan ben hoor ;-) Maar publiekelijk verkopen kun je het niet, daarvoor is het veel te bekend, en ook dat het gestolen is. In het privecirquit kun je het ook alleen maar in een kluis bewaren omdat je bang moet zijn dat iemand erachter komt dat je gestolen waar in je bezit hebt.

Wie koopt zoiets, en waarom? Hoe weten de dieven dit aan de man te brengen zonder op te vallen? Het is nu niet bepaald iets wat je op Marktplaats aan kunt bieden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Omdat prive-verzamelaars toch wel een echte van Gogh in hun verzameling willen hebben hangen. Er zijn voldoende mensen die het niet zo erg vinden als ze dat niet publiekelijk kunnen vertellen dat het een echte is, en geen kopie.

De zwarte markt moet je inzitten. Dan kan je via-via adresjes vinden om dingen te verkopen. Het is niet zo dat ze eea met een briefje bij de supermarkt te koop aanbieden.

Mensen die een dergelijke roof organiseren zitten meestal wat dieper in de criminele wereld en kunnen het wel kwijt raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat is een reden waarom niet veel mensen zo'n roof plegen: je moet de juiste contacten hebben om de buit te kunnen verkopen.
Diamanten kunnen relatief makkelijk verhandeld worden omdat ze slecht herkenbaar, en eventueel te veranderen zijn.
Er schijnen ook redelijk veel rijken te zijn die best een uniek kunstwerk in een geheim kamertje willen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan er ook losgeld voor vragen, net als bij een kidnap. verder sluit ik me aan bij antwoord 1