wat zijn de politieke kenmerken van het kapitalisme?

Ik wil graag weten hoe er wordt gestemd, wie er leidt, wat wel en niet mag in een kapitalistische samenleving. En antwoord op mijn vraag natuurlijk ;-) Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snep er geen bal van
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
We leven NIET in een kapitalistische, maar socialistische samenleving.
Het is een bekende misvatting om te denken dat Nederland een kapitalistisch land is. Het zit zo: In het socialisme is de mens onderhevig, onderdanig en in dienst van de samenleving. Belastingen, sociale en economische plichten zoals een bijdrage aan pensioenopbouw waaraan wij onderworpen zijn, zijn hier daarom bewijzen van. Het verwarrende zit hem in Nederland in de dubbelzinnigheden. Er wordt namelijk overal en altijd de indruk gegeven dat wij allen individuen zijn. Dat wij zelf beslissen hoe wij leven en wat wij doen. Maar een gemiddelde levensloop bevestigd juist het tegenovergestelde: We volgen een opleiding. Daarin hebben we veel keuze, behalve op de belangrijke manieren: Wie is mijn leermeester, wat wil ik precies allemaal leren, hoe wens ik mijn leven in te delen en pas ik daar mijn opleiding aan mij aan. We gaan werken: doen we dit omdat we dit willen? doet iedereen altijd het werk waarvan is gedroomd? of volgen we wederom een sociale pressie om eerst te gaan werken en later maar na te denken of dit helemaal is wat we willen. En nog veel gevaarlijker: Veel mensen zegen dat ze hun werk wel leuk vinden omdat ze ervoor gestudeerd hebben. Maar vaak blijkt toch dat ze vroeg of laat tot de conclusie komen dat eerder de samenleving ze heeft gestuurd om dit werk te kiezen, niet omdat het hun dromen waren. Kapitalisme zegt individuele vrijheid en een vrije markt na te streven. Dit is dus totaal niet aan de orde in Nederland. Grote, door overheden gesteunde bedrijven monopoliseren de markten, kleine ondernemers blijven meestal klein, enkel een enorm gat in de markt zorgt wellicht nog voor individuele vrijheid. Kortom, hoewel we vaak het gevoel hebben in een kapitalisme te leven, is dit een vorm van socialisme. En wel een van de meest onaardigste vormen, namelijk: Het idee van vrijheid hebben, maar eigenlijk nooit op de juiste manier de regie over je eigen leven hebben. Denken dat je iets opbouwt, maar eigenlijk bouw je mee aan de staatskas. Het kapitalisme heeft een nadeel. Het kent namelijk geen moralistische code. De puurste interpretatie van kapitalisme zou dus iets kunnen zijn als: de sterkste overleefd en de rest niet. Maar dan is niet elk individu gelukkig of vrij, en kan strikt gezien, het kapitalisme dus enkel werken voor de minderheid. Tot slot mijn mening: Ik denk het socialisme leidt tot onderdrukking door kapitalisten. Beide vormen zijn niet eerbiedig aan de mens.

Antwoorden (1)

Kijk naar ons eigen land.

Wij leven in een kapitalistische samenleving.

Kapitalisme is een politiek-economisch systeem dat is gebaseerd op het bezit van het productiemiddel kapitaal.

Je weet wie er leidt en wat er wel of niet mag.

Trouwens:
Tegenwoordig is het kapitalisme, in zijn verschillende verschijningsvormen, het heersende economische systeem in vrijwel alle landen ter wereld.
[ niet Noord Korea, bijv.]
Het is sterk gerelateerd aan de liberale staatsfilosofie, die uitgaat van de individuele (politieke en economische) vrijheid, het eigendomsrecht en vrije marktwerking.