Hoe kan ik de portokosten op mij nemen wanneer ik iemand kosteloos wat aan mij wil laten verzenden?

In een envelop, en dat ik de porto betaal. Kan diegene dan gewoon zonder postzegel naar mij opsturen? Ik meen mij te herinneren dat er bij onvoldoende of geen frankering een kaartje bijzit waarbij je dan bij het postkantoor kan betalen? Of wat is anders de beste manier?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Bij geen portokosten op de envelop betaalt de ontvanger. Je krijgt de envelop bezorgd met een kaartje van de post om de portokosten te voldoen. Geldt voor binnenlandse post.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

is het niet zo dat je een postbusnummer kunt registreren bij het postkantoor, op die wijze verrekend TNT de porto met jou.
of als je zelf post toestuurt kun je een gefrankeerde antwoordenvelop insluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak de verzender het geld over dat hij kwijt is aan porto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Onder rembours' verzenden is wat je bedoelt. Google daar maar eens op. De ontvanger betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet voor de verzending toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rembourszending of verrekenzending is het bezorgen van een brief of postpakket waarbij op het bezorgadres (of bij afhalen op het postkantoor) een bedrag (meestal de kosten van het pakket plus de rembourskosten voor het postbedrijf) contant betaald dient te worden aan het postbedrijf.

Zodra het bedrag is betaald, is het bezorgde object eigendom van de ontvanger. De posterijen zorgen er daarna voor dat het bedrag (verminderd met rembourskosten) aan de verzender wordt uitbetaald.

Voordeel van rembours is dat de verzender zeker is van betaling. Ook voor de ontvanger is er enige zekerheid - hij betaalt pas als hij de postzending ziet.

Toch kan rembours voor de ontvanger zeer riskant zijn. Hij mag pas kennis nemen van de inhoud van de verpakking als hij de zending geaccepteerd heeft en het gebeurt wel eens dat een malafide verkoper een waardeloos artikel levert voor een hoge prijs. (Je betaalt dus ook voor de verzending.)
Bron: Wikipedia.
De verzender gaat naar het postkantoor om het pakket of de brief af te geven, en vertelt daarbij dat de ontvanger betaalt. Er wordt dan een sticker op de brief geplakt, en de postbode belt bij u aan om het geld in ontvangst te nemen.
anneliez