Je hebt doeners en denkers op werkgebied. Zijn denkers per definitie inteligenter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is een insteker volgens mij: de denkers hebben de intelligentie-tests uitgevonden... wat denk je nu dat de conclusie gaat zijn?
Onze maatschappij hecht alleen nog belang aan hun verstand. Dat het hart of het lichaam intelligentie heeft is een rare uitspraak geworden in onze leefwereld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk me altijd suf... maar doen.. ho maar.

Het beste antwoord

Het is in elk geval een feit dat functies waarin "denkers" zitten vaak een hogere opleidingseis hebben.

Vervolgens kun je er vrijwel zeker van zijn doen denkers een hogere opleiding hebben genoten dan doeners.

Dus uit deze twee stellingen ja.

Vervolgens stellen een hoop mensen dat sommige doeners niet stil kunnen zitten, er geen zin in hebben of het zo wel allemaal best vinden. En dus stellen ze dat doeners niet per definitie minder intelligent zijn.

Dus voor een (groot) gedeelte is het al opleiding afhankelijk, en dus ja. Het andere gedeelte waar men dus er een excuus voor heeft geeft voor mij ook al aan dat zij niet echt intelligent zijn.

Want als je de gave heb intelligent te zijn, en je doet er niets mee, ben je dan wel intelligent? Is het gewoon niet gemakzucht om achter een vuilniswagen te lopen "als je advocaat zou kunnen zijn"? Alles eruit halen wat erin zit is een bijdrage aan de samenleving. Daar mag je je niet van onthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het zegt vooral iets over dat denkers 'niks' dóén.

Maar de echte denkers zijn wel intelligenter dan de gemiddelde doener. Ze hebben elkaar wel nodig, want met elkaar bereiken ze het meest.

Doeners vinden denkers denkers omdat ze niks doen.
En denkers vinden doeners doeners omdat ze minder denken dan de denker, denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of een denker per definitie intelligenter is. Als je veel denkt maar daar niks meet doet, wat heb je er dan aan? Ik zeg ook wel eens: Denk in daden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
over het algemeen , ja.
soms is doen juist slimmer dan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik ken denkers die te dom zijn om te poepen, en doeners die bijzonder intelligent zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
doen is een meer een combi van iq en eq dan denken. inteligentie is m.i. over die twee vlakken vedeeld. denken kan je ook in je ivoren torentje zonder al teveel eq of kritische input.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Een doener kan net zo intelligent zijn of misschien nog wel intelligenter maar er speelt ook nog een andere aard mee namelijk of iemand stil kan zitten of juist niet.

Dan wordt je natuurlijk automatisch al weer een doener maar daarom hoef je nog niet minder intelligent te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor je kunt ook heel intelligend doen... Maar ook onintelligent-denken overigens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat klopt maar heeft echt niks met het onderwerp te maken.(oh en trouwens een bakker die saucijzenbroodjes verkoopt is slimmer dan een slager die gewone broodjes verkoopt)
Naar mijn idee kan het beiden, ik ken doeners die superintelligent zijn maar gewoon liever graag praktisch bezig zijn en vice versa.

Persoonlijk ben ik een denker die graag doet om het denken even uit te schakelen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over het algemeen wel ben ik bang.
Maar er zijn ook doeners die door hun vele doen met veel mensen in contact komen, en hierdoor steeds meer gaan denken.
En je hebt ook denkers wiens gedachten altijd maar in kringetjes ronddraaien, en daar niets meer aan kunnen doen.
Uiteindelijk zijn het altijd weer de uitzonderingen die de regel bevestigen.