De landen waarin de inwoners veruit het zwaarste leven lijden, zijn de landen waarbij de machthebbers (politici of criminelen) hun macht ontlenen aan wapens. Of dat deze machthebbers wel of niet democratisch aan de macht zijn gekomen (Milosevic, Hitler) doet niet eens zo ter zake.

Hun macht wordt mede in stand gehouden door de volledig onafhankelijk werkende wapenindustrie (na de olie de bedrijfstak met de grootste omzet ter wereld) die net als alle andere bedrijfstakken winst wil maken. Deze winst is inmiddels van een dergelijke omvang dat complete economiën hier afhankelijk van zijn geworden. Hierdoor worden regeringen als de VS op hun beurt aangestuurt op het al dan niet veroorzaken of stimuleren van oorlogen en spanningen en het in stand houden van onderdrukkende regimes.

De meest negatieve politieke ontwikkeling is dus de commercialisering van de wapenhandel waardoor deze een op winst gerichte onderneming is geworden, met alle gevolgen van dien.

Hieronder een uitstekende documentaire over dit onderwerp en hoe die commercialisering tot stand is gekomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

De moord op Pim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opkomst van de Nazi's in de jaren 30 en het verolg: De tweede wereldoorlog
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het in Nederland in zeer vruchtbare grond en sterk uitgewoekerde idee dat mensen van nature goed zijn en alleen slechte dingen door slechte ervaringen en omstandigheden. Het daaruit voortvloeiende waardenrelativisme, slachtofferdenken en de volledig doorgeschoten verzorgingsstaat, met als gevolg verhuftering, onttrekking aan persoonlijke verantwoordelijkheden omdat we overal een overheid voor hebben en onderwaardering van het nut van beschaving zijn daar de stinkende vruchten van die we vandaag de dag overal om ons heen zien groeien en bloeien.

Ergens in de jaren 50, 60 heeft dit idee onder aanvoering van de linkse elite postgevat, en sindsdien is het eigenlijk niet meer uit te roeien. Wat natuurlijk logisch is, als je bedenkt dat mensen heel anders in elkaar zitten : van nature zijn ze juist geneigd tot opportunisme (anders waren we nu niet met zijn zesmiljarden geweest) en alleen ontwikkeling / beschaving / opvoeding kan een werkend geweten kweken.

Dit zal me ongetwijfeld de nodige minnetjes opleveren, maar denk er maar eens heel goed en diep over na.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fan heb je in ieder geval. Weer zeer eloquent uitgedrukt. + 10
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, van die golfbeweging ben ik gelukkig op de hoogte; ik twijfel er dan ook niet aan dat ons nog heel wat onaangename dingen staan te wachten voor het weer beter wordt......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het een hoeft het ander echt niet uit te sluiten. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden, en dit mensbeeld is gewoon een uitgangspunt dat uiteindelijk zichzelf de das omdoet. De kruik gaat zolang te water enz....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ dutchbright, Ik vind dat wat vergezocht. Marleen geeft denk ik juist mooi aan dat de politieke ontwikkeling in Nederland doorgeschoten is en leidt tot verval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die verhalen over de werkeloosheid cijfers in Nederland zijn een farce. We zouden eens inzicht moeten krijgen in de hoeveelheid werkenden (in FTE) van de 16,5 miljoen inwoners naast de 954000 ambtenaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@MarieAnne ; wanneer ga ik er dan eens wat van merken dat mensen in mijn omgeving wat meer 'gemotiveerd' gana worden en hulp zoden aan de dijk gaat zetten ? Ik vrees dat er tussen droom en daad nog een hoop 'oude gewoontes' zweven....
Ik hoop dat tegen de tijd dat jij van school bent er inderdaad wat resultaten op dat gebied geboekt gaan worden, maar ik zie elke dag nog het 'pappen en nathouden' om me heen....
Dat zijn m.i. de opkomst van het Nationaal Socialisme en het Communisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee dingen.

Ten eerste het vergeten van het kleuterprincipe in het strafrecht.

Ik doel daarmee zowel op het grote rechtvaardigheidsbesef van een kleuter, als op de manier waarop je een kleuter moet opvoeden. Het eerste wil zeggen: als iemand iets fout doet, moet die persoon daarvoor worden gestraft - niet meteen keihard, maar op wangedrag hoort een sanctie te staan. Het tweede wil zeggen: als iemand herhaaldelijk in de fout gaat, moet de straf steeds hoger worden. Daaraan ontbreekt het nogal. Een winkeldief die voor de dertigste keer wordt betrapt, krijgt nog steeds dezelfde straf als toen hij voor de eerste keer werd betrapt. Zo voed je een kleuter toch ook niet op? Die krijgt eerst een waarschuwing, bij een volgende keer word je boos, bij de derde keer word je nog bozer, daarna moet hij voor straf een paar minuten op de gang, enzovoort.

Ten tweede het vergeten van een oud-Griekse wijsheid: het beste regeringssysteem is niet het systeem dat ervoor zorgt dat de beste leiders aan de macht komen; nee, het beste regeringssysteem is het systeem dat voorkomt dat de slechtste leiders aan de macht komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
verkiezingen... Omdat democratie niet werkt, sinds dat de grieken Socrates op democratische wijze vermoord hebben, terwijl hij niets misdaan had, maar er enkel en alleen een meerderheid was om het uit de weg te ruimen...

Dus antwoord is: verkiezingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix for president en als baas, dan komt alles goed.... Not.... Maar als Xinix het niet is, wie dan wel? Mag iemand dat zelf vinden en de macht grijpen? Volgens Churchil:
Democratie is een slecht regerings-systeem
Maar er is geen betere....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus,of dictatuur of totale chaos.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de geboorte van Hitler en Bin Laden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
George H.W. BUSH & Zijn familie