wat is het oudste, oud hollandse spreekwoord?

Wat is nou het oudste, oud hollandse spreekwoord?
Misschien als extra info hoe deze ontstaan is en hoe oud deze is.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

Welke echt de alleroudste is kan niet achterhaald worden, want vóór de boekdrukkunst is alles mondeling doorgegeven. Maar het waarschijnlijk wel oudste boek met spreekwoorden dateert uit ongeveer 1495, de Proverbia Communia. En daar staat een spreekwoord in wat we heden ten dage nóg kennen: 'Hoe die vader so es die sone hoe moeder so dochter'. De oorsprong ervan is te vinden in de bijbel, Ezechiël 16:44-45, 'Zo moeder zo dochter, luidt het spreekwoord in de mond van iedereen die je bespotten wil.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord.