Wat is eigenlijk het probleem in de politiek waardoor een regering vormen zo moeilijk was?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nederland of België?

Antwoorden (4)

In vergelyking met belgie duurdde t nt lang,maar als er al n probleem was.was dat omdat bep.partijen nt met de Pvv in één coalitie wilde. Of bv pvda wilde nt met vvd en cda maar enkel linkse partijen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft meestal te maken met verschillende opvattingen over het te voeren beleid dat een kabinet moet vastleggen in een regeerakkoord. Omdat Nederland geen partij stelsel heeft waardoor 1 partij de absolute macht heeft is de vorming van een coalitie (meerdere partijen werken samen) noodzakelijk en moet er dus onderhandeld worden. Het is dus duidelijk dat er over diverse beleidszaken langdurig onderhandeld kan worden waardoor het vormen van een regering lang kan duren.
Vooral als linkse partijen en rechtse partijen groot zijn en een middenpartij geen alternatief vormt voor regeringsdeelname met een van deze twee partijen omdat deze middenpartij te klein is,is dit een moeilijke situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het vormen van een nieuwe regering noemen wel ook wel een (kabinets)formatie. De laatste formatie van 2010 heeft 127 dagen geduurd en er kwamen 8 formateurs aan te pas. Het grootste probleem was in eerste instantie het feit dat er geen meerderheidskabinet was, de VVD en CDA hadden daarvoor samen niet genoeg stemmen, daarom werd er een gedoogpartner gezocht, de PVV.
Daar begonnen de moeilijkheden, een goede samenwerking leek onmogelijk.
Hervorming van het ontslagrecht en de WW, meer marktwerking in de zorg en de omvang van investeringen in thuis- en ouderenzorg werden de grootste struikelblokken bij deze formatie.
Hoe de formatie verder verliep staat o.a. in de onderstaande bronnen te lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat de stemmers van andere partijen te koppig waren om de democratie te respecteren..

anders was wilders geen gedoogpartner, maar een volle partner, aangezien hij veel stemmen had..