als heel Nederland stopt met roken dan gaan de producten toch fors duurder worden?

als er geen shag/sigaretten en sigaren worden verkocht dan zou toch de BTW of andere dingen omhoog gaan en dan word er voor iedereen toch onbetaalbaar om even melk te kopen of een mp3 speler te halen of de belastingen gaan fors stijgen, ik weet het niet maar de rokers waarde is toch weer goed voor de staat kas / Nederlanders???

mensen die tegen roken zijn die moeten toch ook weer dankbaar zijn voor de rokers? als niemand meer rookt gaan ze nog zeuren dat de mensen weer gauw moeten roken. roken geeft misschien schade, maar het geeft wel minste overlast in plaats aan de drugs of aan de drank.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nou, er wordt veel accijns geheven op tabak (ongeveer 80% van de prijs van een pakje sigaretten gaat naar de schatkist) en dat levert zeker wat geld op, maar absoluut niet zoveel dat het hele land rokers dankbaar zou moeten zijn. Dat allerlei producten ineens veel duurder zouden worden als niemand meer rookt is dan ook volkomen onzin.

In 2010 waren de totale inkomsten uit tabaksaccijnzen minder dan 2,5 miljard. Terwijl de totale inkomsten van de overheid in dat jaar 239 miljard waren (en de uitgaven 272 miljard).

Naast die inkomsten van 2,5 miljard kosten rokers ook weer erg veel geld aan ziektekosten. Maar aangezien ze eerder dood gaan bespaart het ook weer wat op pensioenen. En zo zijn er nog wel meer zaken te verzinnen waar rokers geld kosten of juist opleveren. Of rokers netto nu geld kosten of opleveren durf ik niet te zeggen.

Persoonlijk vind ik dat de overheid moet streven naar minder rokers omdat uiteindelijk de gezondheid van de bevolking belangrijker is dan geld dat het misschien op zou leveren. En als mensen zichzelf structureel willen vergiftigen is dat hun eigen keuze, maar anderen mee laten roken en hen ongevraagd opzadelen met de gevaren van teer en nicotine is naar mijn mening asociaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Netto gezien kost een roker die sterft door een ziekte die veroorzaakt wordt door het roken veel meer geld, dan dat hij opbrengt door middel van accijnzen. Daarover heeft de vpro dit voorjaar een mooie uitzending gemaakt. Dat was in de serie "De Rekenkamer". Dat betekent dat als heel Nederland stopt met roken, dit veel geld uitspaart.