Erfrecht. Is notaris altijd nodig?

Erfrecht. Als er in een gezin (niet vermogend) met drie volwassen kinderen de laatste ouder komt te overlijden, moet er dan altijd een notaris aan te pas komen? (i.v.m een verklaring van erfrecht) Of kunnen de zaken ook zonder een notaris geregeld worden als er geen testament is?
Dank voor de reacties

12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Het ligt er aan:
Je schrijft niet vermogend dus ik ga er dan van uit dat er geen huis of grond in de nalatenschap zit, er geen polis van levensverzekering is(ook niet een kleine) en een gering bedrag aan spaargeld is of op de bankrekening staat.

Dan ligt het aan de bank of ze dat bedrag willen vrijgeven en moet je even overleggen met de bank of ze bijv. tegen overhandiging van een door alle erfgenamen ondertekende verklaring tot uitbetaling willen overgaan.

Daarbij kun je het trouwboekje van de ouders (hopelijk is dat er nog) anders moet er op de gemeente een uittreksel worden gevraagd waaruit blijkt wie de kinderen zijn en hopelijk zijn ze allemaal nog in leven.

Zo niet dan is er wel degelijk een verklaring van erfrecht nodig. Daarvoor kun je het beste shoppen, de verschillen kunnen aanzienlijk zijn.

Alleen als de nalatenschap bestaat uit uitsluitend roerende zaken en alle kinderen zijn het goed met elkaar eens kan in onderling overleg de nalatenschap worden verdeeld.

Interessante informatie is o.m. te vinden op de site van de beroepsorganisatie van notarissen
12 jaar geleden
Gerard13
12 jaar geleden
Na alle info vergaring lijkt mij dit het beste antwoord. Dank

Andere antwoorden (4)

Volgens mij niet, maar ik kan een notaris echt aanraden. Heb enkele rare en vervelende dingen meegemaakt. Als er een duidelijk testament is opgemaakt en als er komt ruzie dan kan er door de notaris worden bemiddeld.
Kijk voor specifieke vragen even (nou ja, even) op onderstaande site. Daar moet je kunnen vinden wat je precies zoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je kan het zonder notarisregelen. Maar dan moet je er op hopen dat je kinderen geen ruzie maken over het eventuele geld en de bezittingen.
ronron1212
12 jaar geleden
de notaris is alleen noodzakelijk om een wettig vastgelegd testament op te stellen wat ook kan worden ingeschreven in het landelijke testament register. De verdere afhandeling van de erfenis kan door de familie in goed overleg worden gedaan.

Je kan ook in een eigen testament (niet notarieel) je laatste wensen kenbaar maken. Als de familie respectvol omgaat hiermee dan kan het daarmee worden afgedaan.

Indien de erfgenamen het er niet mee eens zijn, dan kan er altijd een rechtsgang ondernomen worden waarbij de kinderen hun kindsdeel kunnen opeisen. Maar als er niet veel is, dan wegen de kosten niet tegen de baten op.

Maar goed, antwoord op je vraag, een notaris is niet nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de overleden persoon een bankrekening heeft zal de bank altijd naar bewijs van erfrecht vragen.
OOk al is het bedrag nog zo klein.
Zelfs als er nog belastinggeld wordt gestort zal de belasting ook een bewijs van erfrecht vragen.
Heb het zelf meegemaakt.
Kortom het is wel zo verstandig om een bewijs van erfrecht te laten opmaken bij de notaris.