Waarom slaan wij ritmisch onze handen op elkaar na een succesvol concert, voorstelling etc. ?

Om ons tevredenheid te laten merken, maar waarom via deze manier?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (7)

hm ik heb even rondgegoogled, een heleboel over wanneer je wel en niet moet klappen, maar niks over de oorsprong ervan..
Maar als je logisch denkt: je zit in het publiek, je luistert naar iets wat je goed vindt en je wilt het laten horen..
Je hebt meestal geen attributen bij om geluid mee te maken en stampen met je voeten kost meer moeite,schreeuwen komt al snel onbeleefd over. Het is dan eigenlijk behoorlijk logisch dat je je handen gebruikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Het is ook zo ongeveer het oudste "instrument", en werd dus ook door muzikanten zelf gebruikt.
Het applaus stamt al uit de tijd van de romeinen.
Meer info op de engelstalinge GV!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist niet, dat er een engelstalige GV was.....Leuk !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel leuk, maar als bron net zoveel waard als de antwoorden op GV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jah tuurlijk is de engelse GV ook zo subjectief als wat, maar er staan ook weer meer bronnen bij elkaar, waarom zou ik zelf een overzicht maken als het elders al gegeven is..
Chimpansees doen het toch? Misschien heeft het met onze evolutie te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We klappen om te laten merken dat we iets goed vinden.
Het klappen gaat vaak over in ritmisch klappen dat steeds sneller gaat als een soort aanmoediging voor degenen die het optreden hebben verzorgd om een toegift te geven.
M.a.w., het publiek wil meer!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit in een ver verleden is afgesproken dat klappen (applaus) betekent dat je iets mooi vindt. Het is dus lichaamstaal!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een afspraak, waarbij ettiquette een rol speelt bij wanneer er precies geapplaudiseerd moet worden. Onder doven klapt men niet, maar wappert men met beide handen boven het hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is van oorsprong als een symbolisch schouderklopje bedoelt.

Je kunt niet met z'n allen naar voren lopen om de betreffende(n) een letterlijk schouderklopje te geven, dus zo is deze vorm ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn plaatsen op de wereld waar ze op de grond stampen om hun bijval te laten blijken.
Klappen is een van de eerste effectieve dingen die je kunt doen met je handen, om buiten je andere lichaamsmotoriek een signaal af te geven.
Apen doen het ook en kleine kinderen doen het ook, zelfs zonder voorbeeld.
Dus ook een hele effectieve leuke manier om je bijval te geven, zeker als dat onderling zo is afgesproken!