Als iemand zijn celstraf heeft uitgezeten, is zijn karma voor de misdaad dan betaald?

Zijsprong van
http://www.goeievraag.nl/vraag/misstappen-begaan-verleden-karmisch-gezien.199840

Als iemand een misdaad heeft begaan en hiervoor wordt veroordeeld, uitgaande dat dit terecht gebeurd, is de straf wan de rechter dan een goede manier om weer in evenwicht met de wereld om ons heen te komen?

Als je denkt van niet, wat zegt dit dan over onze rechtsstaat?

(bewust niet onder spiritueel gezet om argumenten van beide zijden te horen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Allereerst: Karma is niets anders dan causaliteit. Iedere oorzaak heeft een gevolg.
Karma straft niet, kent in principe geen goed of kwaad.
Karma IS gewoon.
Wanneer wij een actie uitvoeren die wij als negatief ervaren, dan zaaien we (in onze ogen) negativiteit en zullen we de logische gevolgen vaak ook als negatief ervaren.
Wij creëren onze eigen wereld, ons eigen leed.

De enige bestaansvorm op dit universum die onderscheid maakt in termen van positief, negatief, goed, slecht is het menselijk brein. Buiten ons brein bestaat dat dualisme niet.

Dus om antwoord te geven op je vraag of het evenwicht dan weer hersteld wordt zal een Japanner antwoorden met het woordje Mu. Wat zich moeilijk vertaald maar betekent dat het antwoord noch ja noch nee is.
Op het niveau van de werkelijkheid hebben wij geen karma, op het niveau van waaruit wij met zijn allen denken en praten wel.

En nee, een mens die een ander mens straft vanuit onwetendheidheid maakt helemaal niets evenwichtig naar mijn mening.
Wat zegt dat over onze rechtsstaat?
Dat zegt over onze rechtsstaat dat deze niet meer of minder karma uitdeelt dan een groenteboer. Karma veegt zijn bips af met titels, die zeggen hem niets.
Alles wat je doet geeft karma, ook achter de tralies zitten. Of die karma goed of slecht is, of evenwichtig maakt, is aan jou.

Ik vind recht sowieso onzinnig, het is een veredelde vorm van wraak en vloeit voort vanuit dualistische gedachtegangen, onbegrip en grootheidswaanzin.
Maar goed, dat is erg persoonlijk natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi betoog!

Andere antwoorden (3)

Een misdaad hoeft niet per defenitie bad karma te zijn, iemand kan met de beste bedoelingen diefstal plegen om bijvoorbeeld zijn kinderen te voeden. Nu zal dat in NL niet snel het geval zijn maar er zijn genoeg landen waar mensen onder de armoedegrens leven en geen andere keus hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs zware misdaden kunnen goeie karma zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
of hebben
Vers van Boeddha over karma

Ik ben de eigenaar van mijn daden,
De erfgenaam van mijn daden,
Geboren door mijn daden,
Gerelateerd aan mijn daden.
En leef ondersteund door mijn daden.
Van elke daad die ik verricht,
Goed of slecht,
Daar ben ik erfgenaam van.
Zo zou een monnik steeds weer moeten reflecteren.
Boeddha (Anguttara Nikaya,I.87f)

-----

Het ligt eraan hoe je karma ziet en uitlegt.
Als je uitgaat van dit vers dan zou er een evenwicht kunnen zijn.

De gevolgen van een diefstal zou je goed kunnen maken. (dat is maar dan alleen iets terugbrengen)
maar hoe je een moord goedmaakt? In ieder geval niet door een gevangenisstraf.

Maar het rechtssysteem heeft volgens mij niks met karma te maken.

Toegevoegd na 1 minuut:
is maar dan = is meer dan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Deze vraag beantwoord ik los van het woord "karma", omdat ik daar (nog?) weinig mee kan. Verder is het naar mijn idee een meningvraag, dus ik geef mijn eigen idee ;-)

Of de straf een goede manier is om weer in evenwicht met de wereld om ons heen te komen, dat ligt m.i. aan 2 dingen:

- aan die wereld om iemand heen, dus aan de mensen om de persoon die gestraft is. Kunnen zij accepteren en aanvaarden, dat deze persoon door en na de straf ECHT vrij is.
- Aan de gestrafte, of hij/zij ingezien heeft, dat zijn/haar handelen verkeerd is geweest.

Beide punten zeggen niks over onze rechtsstaat, maar alles over de mensen binnen die rechtsstaat.