Goedenmorgen ,Kan een instantie zoals Leger Des Heils je verplichten om na GGZ te gaan desondanks dat ik er absoluut niet heen ?

Toegevoegd na 33 minuten:
Sorry hier even een korte uitleg van mij ik woon momenteel in 24 uurs opvang van leger des heils zij vinden het nodig dat ik ga praten dus geen opnamen maar door slechte ervaringen heb ik gesprekken voeren als een definitief gesloten boek beschouwd

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (9)

Nee. Zij besturen niet jou leven.

Alhoewel zo zoiets natuurlijk niet zomaar zullen aanraden. Dus weeg hun motivatie eens af tegen die van jouw.

Toegevoegd na 52 minuten:
Gezien je toevoeging: Als je in een crisisopvang o.i.d. zit dan zul je daar een reglement voor hebben. Kijk eens wat daar in staat over verplichtingen. Ik kan me voorstellen dat ze je daar best willen helpen/opnemen onder voorwaarde van een x-aantal zaken.

Als jij gesprekken voeren als definitief besloten boek beschouwd.. Dan is dat jou keus! Maar vraag is dan wel: Waarom zit je dan in die opvang, wat zoek je daar?

Ik zou je aanraden om om dat boekje eens te heropenen. Wat heb je te verliezen? Geef jezelf nog eens een kans. Hooguit verlies je voor je zelf een stukje 'eer'. Maar wat kan jou dat nu schelen? Als ze je leven weer op de rit kunnen zetten, moet je daar van profiteren toch?

Geniet van de mensen die je proberen te helpen!

Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen je het adviseren, maar de keuze ligt uiteindelijk bij jezelf. Vraag je ook eens af waarom ze je dit adviseren, neem aan dat het Leger des Heils het beste met je voor hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ligt er aan. In principe kunnen de dat niet, tenzij jij je in een afhankelijke positie tov het LdH bevindt. Zij kunnen je 'vragen' naar de ggz te gaan. Als je niet meewerkt kunnen zij sancties stellen. Bv dan verlenen zij je geen onderdak.
Je hebt dan wel een keuze om niet te gaan, maar de vraag is of het jou de consequentie waard is.

Ikzelf had dat met werk. Die wilden dat ik proffessionele hulp bij ggz ging halen. Als ik dat niet zou doen werk ik niet mee aan behandeling en zou ik gekort kunnen worden op mijn loon.

Ze noemen het dus wel vrijwillig, maar zo vrijwillig is het niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leger Des Heils kan je adviseren.Niet verplichten.
Alleen een arts kan je verplicht laten opnemen.
En ook dat gebeurt niet zomaar.
Er zijn trouwens hele lange wachtlijsten, er moet dus echt een goede reden zijn voor opname.
Ik vraag me wel af waarom je dit advies hebt gekregen.
Je bent misschien dakloos?
Ik heb iemand gekend die opgenomen was in een GGZ- instelling omdat ze dakloos was.Maar ze had ook psychische problemen.Dat dus wel.
Vanuit GGZ kunnen ze je wel helpen een woning te vinden en regelen ze een uitkering voor je(als dat aan de orde is.)
Dan zit je daar niet slecht hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen dat als voorwaarde stellen om een aantal redenen. Bv als je verslaafd bent of om vast te stellen of je recht hebt op een zorg zwaarte pakket zodat er vergoedingen vrijkomen om jouw opvang/hulp te kunnen bekostigen. Het doel is dat je vooruit gaat en niet dat je het Leger des Heils als hotel ziet. Verplichten kunnen ze het niet,maar ze hebben wel het recht je te weigeren als je niet mee werkt aan een in hun ogen oplossing voor jouw probleem.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is verzoek om een diagnose te kunnen stellen en een behandelplan op te stellen (hier krijgen zij AWBZ gelden voor).

Ga wel naar de GGZ, anders kan jij je slaapplek verliezen. Zeg tegen GGZ arts dat alles vertrouwelijk is en zij geen informatie aan LDH mogen geven. Vraag om schriftelijke verklaring.

Geef aan wat je slechte ervaringen hebt en in principe niet open staat voor evt behandeling.

GGZ zal je niet 'behandelen' en je hebt aan de voorwaarden van LDH voldaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het Leger des Heils is een welzijnsdienst, georganiseerd door het private welzijnswerk en gericht op thuislozen.

Deze dienst heeft echter géén bevoegdheid om verplichte hulpverlening op te leggen. Hiertoe is enkel de rechtbank of welzijnsorganisaties uit de gedwongen hulpverlening (zoals een psychiatrie en dergelijke)

Ze kunnen je wel ten sterkste aanraden om residentiële opvang te aanvaarden, in het belang van je eigen welzijn.

Als je als thuisloze niet aanklopt bij het Leger des Heils of noodopvanginitiatieven zijn er nog steeds de "straathoekwerkers" die over je welzijn proberen te waken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niemand kan je dwingen psychologische hulp te zoeken, behalve als je TBS hebt gehad. maar, ze kunnen dit wel als een voorwaarde voor de opvang maken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dat niet kan maar geloof wel dat t inderdaad geen hotel hoort te zijn. Vraag je eens af waaom je die slechye ervaringen had? mischien ben je tegen de verkeerde invalshoek/benadering aangelopen en moet je ander soort hulpverleners zoeken.Als je t eens ging onderzoeken bij jezelf waar t m nou in zat kun je dat misch bespreken en is er een andere mogelijkheid mischien?
tip: wel ook naar je eigen aandeel blijven kijken bij die slechte ervaringen maar toch denk dat je misch verkeerde invalshoek heb gehad